افتادگی پلک

افتادگی پلک چیست ؟ این عارضه که به نام پتوز یا بلفاروپتوز نیز شناخته می شود ، نوعی اختلال در عملکرد پلک است که باعث می شود لبه پلک بالا به موقعیتی پایین تر از حد نرمال برسد. در موارد شدیدتر ، افتادگي پلک یا پتوز می تواند تمام یا بخشی از مردمک چشم را ببندد و در بینایی فرد اختلال ایجاد کند. توجه داشته باشید که پتوز می تواند بر روی یک یا هر دو چشم تاثیر بگذارد. این مشکل ممکن است در هنگام تولد وجود داشته باشد که در این صورت به آن پتوز مادرزادی گفته می شود ، یا این که امکان دارد به تدریج و در گذر زمان توسعه یابد و بینایی فرد را تحت تاثیر قرار دهد. با ما تا انتهای این مطلب از پروفسور محسن بهمنی کشکولی ، بهترین جراح چشم در تهران همراه باشید.

 

افتادگی پلک - پروفسور کشکولی

 

تفاوت افتادگی و پف پلک

از لحاظ پزشکی ، افتادگی پلک و پف پلک فوقانی ؛ دو مقوله جداگانه هستند. تا جایی که پف پلک ؛ عمدتا از وجود چربی زیر پوست پلک ، ناشی شده و معمولا در افراد بزرگسال دیده می شود. این در حالی است که مواجهه با افتادگي پلک به دنبال علل پزشکی و اختلال در عملکرد پلک رخ می دهد و همچنین محدودیت سنی نداشته و در هر سنی می تواند رخ دهد.

علل افتادگی پلک

  • پتوز مادرزادی

در این حالت ، نوزاد به علت یک مشکل رشدی که شامل عضله ای است که پلک بالایی را بالا می برد متولد می شود. در حدود 70٪ موارد ، این وضعیت فقط یک چشم را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر افتادگی پلک بخشی از دید کودک را بپوشاند ، برای جلوگیری از آسیب دیدگی دائمی باید جراحی انجام شود و این مشکل هرچه زودتر برطرف گردد.

  • پتوز آپونوروتیک (پتوز مرتبط با پیری)

پیری رایج ترین علت پتوز است که در هنگام تولد وجود ندارد. در پتوز سالخوردگی ، اثرات طولانی مدت گرانش زمین و افزایش سن موجب کش آمدن بافت تاندون مانند پلک می گردد. این بافت ، نقش موثری در بالا بردن عضله بالابر پلک دارد. هرچند هر دو چشم معمولا تحت تاثیر قرار می گیرند ، اما افتادگي پلک ممکن است در یک چشم بدتر باشد.

  • مایستنیا گراویس

پتوز می تواند یکی از اولین علائم مایستنیا گراویس باشد. این بیماری یک اختلال نادر است که بر شیوه های پاسخ ماهیچه به عصب تاثیر می گذارد. Myasthenia gavis نه تنها می تواند باعث ضعف عضلانی پیشرفته در پلک ها شود ، بلکه در عضلات ، بازوها ، پاها و سایر قسمت های بدن نیز ایجاد ضعف خواهد کرد.

  • بیماری های عضلانی

پتوز می تواند نشانه ای از یک بیماری عضلانی ارثی به نام oculopharyngealm usculardystrophy باشد که می تواند حرکت چشم ها را تحت الشعاع قرار داده و در عمل بلع نیز خلل ایجاد کند. در افراد جوان تر ، پتوز می تواند توسط یک گروه از بیماری های عضلانی که pogessive external ophthalm oplegia نام دارد اتفاق بیفتد و موجب افتادگی در هر دو چشم شده و سبب بروز مشکلات حرکاتی برای چشم ها نیز گردد. لازم به ذکر است که در برخی موارد افتادگي پلک ، علائم عضلانی دارد که گلو یا عضله قلب را نیز تحت تاثیر خود قرار می دهد.

افتادگی پلک

  • مشکلات عصبی

کنترل عضلات چشم بر عهده اعصابی است که از مغز می آیند ، از این رو می توان گفت که در صورت بروز شرایطی که موجب آسیب به مغز یا اعصاب جمجمه ای شوند ، ممکن است پتوز رخ دهد. این شرایط شامل سکته مغزی ، تومور مغزی ، آنوریسم مغزی و آسیب عصبی مربوط به دیابت بلند مدت می باشد. یکی دیگر از علل پتوز ، سندرم هورنر است که می تواند موجب کوچک شدن مردمک چشم در حد غیرطبیعی شده و نیز سبب عدم توانایی تعریق در نیمی از صورت گردد. بروز تومور سرطانی در قسمت بالای ریه ها ، یکی دیگر از علل مهم خطرناک سندرم هورنر می باشد.

  • مشکلات موضعی چشم ها

در برخی موارد ، افتادگي پلک یا پتوز می تواند به علت عفونت یا تومور پلک ، تومور داخل حفره چشم یا ضربه خوردن چشم ایجاد گردد.

مدت مورد انتظار برای افتادگی پلک

بلفاروپتوز ، اغلب یک مشکل طولانی مدت است. در اکثر کودکان مبتلا به پتوز مادرزادی که تحت درمان قرار نگرفته ، این وضعیت نسبتا پایدار خواهد بود و با رشد کودک ، تشدید نخواهد شد. با این حال در افراد مبتلا به افتادگی پلک ناشی از افزایش سن ؛ افتادگی پلک می تواند طی سال ها تدریجا افزایش یابد.

علائم افتادگی پلک

پزشکان از طریق اندازه گیری دقیق پلک و چشم باز ، شدت افتادگی را ارزیابی می کنند. شما می توانید وضعیت پلک های خود را با نگاه در آینه بررسی نمایید. می بایست همانطور که در آینه نگاه می کنید ، قسمت قابل ملاحظه ای از عنبیه چشم ( دایره رنگی چشم ) باید در بالای مردمک چشم قابل مشاهده بوده و هیچ بخشی از مردمک به وسیله پلک پوشیده نشده باشد. اگر دچار پتوز هستید باید بدانید که این عارضه مانع باز شدن چشم های شما نشده و در آن محدودیتی ایجاد نخواهد کرد. بلکه تنها موجب خواهد شد که چشم های شما کوچک تر از حد طبیعی به نظر برسند یا اینکه ممکن است سبب از بین رفتن چین پوست که معمولا بین پلک بالا و ابرو قرار دارد گردد.

افتادگی پلک

انواع افتادگی پلک

افتادگی پلک یا پتوز ، بر اساس علت ایجاد کننده آن در 4 گروه طبقه بندی می شود :

  1.  عصبی : بلفاروپتوز عصبی یا به عبارتی افتادگی پلک نوروژنیک ، ناشی از آسیب دیدگی اعصاب متصل به عضلات بالابرنده پلک می باشد.
  2. میوژنیک : این نوع از بلفاروپتوز از اختلال عضله بالا برنده پلک نشأت می گیرد.
  3.  آپونوروز : افتادگی پلک آپونورورز ، به دنبال تضعیف و کشیده شدن تاندونی که موظف به بالا بردن پلک است ایجاد می شود.
  4. مکانیکی : در این نوع از عارضه ، سنگینی پلک به حدی می باشد که عضلات بالابرنده توان بلند کردن آن را نخواهند داشت.

عوامل خطر

عوامل مختلفی وجود دارند که سبب افزایش ریسک بروز افتادگی پلک شده و احتمال ابتلا به آن را تشدید می کنند ؛ در ذیل به برخی از متداول ترین آن ها اشاره شده است :

  • افزایش سن
  • سابقه ابتلای خانوادگی
  • بیماری دیابت
  • سکته یا تومور مغزی
  • دیستروفی عضلانی
  • میاسنتی گراویس
  • فلج فیبرهای عصبی پلک
  • آسیب دیدگی پلک به صورت مادرزادی
  • اعمال جراحی چشم ؛ همچون جراحی آب مروارید

عوارض افتادگی پلک

گاهی اوقات پتوز به عنوان یک مشکل باعث تغییر در ظاهر فرد می شود البته بدون آن که بر روی بینایی یا سلامت فرد تاثیر بگذارد. در موارد دیگر پتوز می تواند یک نشانه هشدار دهنده برای یک وضعیت جدی تر باشد که عضلات، اعصاب، مغز و حفره چشم درگیر آن هستند. به طور کلی بلفاروپتوز که در طول یک روز یا چند ساعت ایجاد می گردد، اغلب به معنی یک مشکل جدی پزشکی است. زمانی که پتوز موجب پوشانده شدن مردمک چشم توسط پلک ها می شود و در بینایی محدودیت ایجاد می کند؛ شاهد آن هستیم که افراد برای افزایش محدوده بینایی خود سعی می کنند با بالا بردن ابروها این وضعیت و شرایط را جبران نمایند. در صورتی که با بالا بردن ابروها نه تنها میدان دید آن ها افزایش نخواهد یافت، بلکه این کار سبب بروز سردرد شده و ظاهری غیر عادی در چشم ها ایجاد می کند. چنانچه این عارضه مختصر باشد ؛ قاعدتا عارضه و علائم جدی ای نخواهد داشت. اما در صورتی که افتادگي پلک ، ناشی از یک مشکل جدی پزشکی باشد ؛ می تواند منجر به بروز علائم دیگری که مرتبط با این بیماری است گردد. به عنوان مثال اشخاصی که به دنبال مایستنیا گراویس دچار افتادگی پلک هستند ، ممکن است با اختلالاتی ؛ اعم از دوبینی ، ضعف در پاها و بازوها ، اختلال در بلع و تکلم و مشکلات تنفسی نیز مواجه باشند. لازم به ذکر است در میان نوزادان مبتلا به پتوز مادرزادی حدودا 30 درصد از آن ها با دوبینی یا اختلالات دیگری که می توانند موقعیت یا حرکت چشم ها را تحت تاثیر قرار دهند نیز ممکن است مواجه شوند.

روش جدید جراحی افتادگی پلک توسط پروفسور کشکولی بهترین جراح پلک تهران

درمان افتادگی پلک

در بیشتر موارد ، چشم انداز خوبی برای درمان افتادگی پلک در تهران وجود دارد. معمولا جراحی می تواند بلفاروپتوز در کودکان مبتلا به پتوز مادرزادی و بزرگسالان با پتوز مرتبط با افزایش سن را اصلاح کند. در برخی موارد جراحی اصلاحی باعث می شود که چشم ها در طول خواب اندکی باز بمانند ، به همین دلیل یک اشک مصنوعی پمادی شبانه برای جلوگیری از خشک شدن چشم ها استفاده می شود.

جراحی افتادگی پلک

جراحی افتادگی پلک یا جراحی پتوز ، با هدف رفع افتادگی انجام می شود. لازم به ذکر است که در این جراحی ؛ جراح با ایجاد برشی ظریف در پلک فوقانی بیمار و به وسیله ابزاری مخصوص ، اقدام به کشیدن عضله بالا برنده پلک نموده و با ثبیت آن در ارتفاع مناسب و ایجاد بخیه در آن ناحیه ، عارضه را مرتفع می نماید. این عمل جراحی در برخی موارد به صورت همزمان با جراحی زیبایی پلک و حذف چربی و پوست اضافی از پلک فوقانی انجام می پذیرد. از آن جا که جراحی پتوز ، از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است ؛ اکیدا توصیه می شود انجام آن را به یک جراح فوق تخصص پلاستیک چشم که در این زمینه از تجربه و تبحر بالایی برخوردار است ، محول نمایید تا نتایج مطلوبی از آن حاصل شده و خطری متوجه سلامت چشم و همچنین ظاهر شما نگردد.

پروفسور محسن بهمنی کشکولی فوق تخصص جراحی پلاستیک چشم و از بهترین جراحان پلک تهران ، به عنوان یکی از پیشروان در حوزه ارزیابی و تشخیص علل این عارضه و درمان موفقیت آمیز آن شناخته می شوند. ایشان طی سال های طبابت شان با تلاش های بی وقفه ای که داشته و تجارب فراوانی که اندوخته اند ، برای متقاضیان جراحی زیبایی پلک و همچنین اعمال جراحی درمانی حوزه پلک ؛ از جمله جراحی بلفاروپتوز در تهران به نامی آشنا بدل گشته اند و نتایج موفقیت آمیز بیشماری در کارنامه کاری خود به ثبت رسانیده اند.

عوارض احتمالی جراحی افتادگی پلک

به طور کلی هر عمل جراحی ای صرف نظر از زیبایی یا عملکری در صورتی که توسط یک جراح حاذق و توانمند انجام پذیرند به حصول نتایجی ایده آل منتج شده و از احتمال بروز عوارض آن ها کاسته می شود. اما به هر حال تمامی اعمال جراحی ، با یکسری عوارض شایع و بدیهی همراه هستند که نگران کننده نبوده و به مرور زمان و با رعایت مراقبت های خاص مرتفع می شوند که جراحی افتادگي پلک نیز از این قاعده مثتثنی نیست.

  • پس از جراحی افتادگی پلک ، افراد با مشکلاتی اعم از تاری دید و تورم پلک ها روبرو خواهند شد که از عوارض بدیهی جراحی محسوب می شود ؛ لذا جهت کاهش ورم پلک ها توصیه می شود از کمپرس یخ استفاده نموده و از پایین انداختن سر خودداری نمایید.
  • یکی دیگر از مواردی که بعد از جراحی پتوز ، ممکن است افراد با آن مواجه گردند ؛ خشکی چشم می باشد که بدین منظور قطره های اشک مصنوعی و پمادهای روان کننده تجویز می شود که باید مطابق دستور پزشک استفاده شوند.

از عوارض خطرناک جراحی افتادگی پلک ، می توان به موارد ذیل اشاره نمود :

  • خونریزی شدید
  • عفونت در موضع جراحی
  • باقیماندن جای زخم جراحی
  • غیرقرینه شدن پلک ها
  • صدمه دیدن عصب صورت

لازم به ذکر است که چنانچه افتادگی پلک کودکان در سنین کودکی درمان نشود و با گذشت زمان تشدید گردد ، می تواند موجب ابتلای کودک به تنبلی چشم شود.

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

نظرات

ثبت نام
اطلاع از
guest
3 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
AffiliateLabz
4 سال ها گذشته

Great content! Super high-quality! Keep it up! 🙂

dgdena
3 سال ها گذشته

برای پیشگیری از ایجاد اسکار بعد از عمل جراحی بلفاروپلاستی نیاز به یک ترمیم کننده ملایم و موثر دارید ، برای بررسی و خرید محصولات اسکارهیل امریکا به وبسایت ما سر بزنید.www.dgdena.irhttps://bit.ly/367FHIP

معصومه
معصومه
3 سال ها گذشته

با سلام یه سوال داشتم من اصفهانم بنده افتادگی پلک شدیدی دارم و عضله چشم بسیار ضعیف است و بعضی از پزشکان اصفهان میگن فلجه بعضی ها میگن ضعیفه میخواستم ببینم تو این ۲ حالت آیا امکانش هست عمل پتوز انجام شه اخه داره روز به روز پلک میاد پایین و نمیتونم دیگه ببینم و ۶۰ سال سنمه