جراحی افتادگی ابرو

پوست انسان بویژه در ناحیه صورت ، با افزایش سن ، خاصیت ارتجاعی و کشسانی خود را از دست داده و در نتیجه شاهد افتادگی پوست خواهیم بود. این اتفاق در برخی نواحی صورت ، همچون ابروها بیشتر مشهود است. افتادگی ابروها سبب افتادگی پلک ها نیز شده و بدین ترتیب سبب می شوند که فرد خسته و ناراحت به نظر برسد. توجه داشته باشید که بسته به میزان افتادگی ابرو ، می توان با روش های جراحی و غیرجراحی ، مبادرت به رفع افتادگی ابرو نموده و ظاهری جوان تر به ابروها بخشید. در این مقاله که توسط پروفسور محسن بهمنی کشکولی تهیه شده ، جراحی افتادگی ابرو به طور کامل مورد بحث قرار گرفته است.

جراحی افتادگی ابرو

روش های درمان افتادگی ابرو بدون جراحی ، اعم از تزریق بوتاکس ، مفید بوده و به رفع افتادگی ابروها منجر می شوند. اما از آن جا که نتیجه آن ها ماندگار نبوده و تنها در بازه زمانی کوتاهی تاثیر گذار هستند ، کمتر مورد توجه واقع می شوند. از این رو افراد در راستای دستیابی به نتایج طولانی مدت ، عموما تمایل به درمان دائمی افتادگی ابرو داشته و بنابراین اقدام به انجام جراحی افتادگی ابرو ( جراحی لیفت ابرو ) می نمایند.

دلایل افتادگی ابرو

افتادگی ابرو در برخی افراد به صورت ژنتیکی وجود دارد و در برخی دیگر با بالا رفتن سن و تغییر بافت های نرم و نیز اشکال در عملکرد عضلات پیشانی ( هر دو مورد در اثر کاهش کلاژن سازی پوست ایجاد می شوند ) رخ می دهد.

جراحی لیفت ابرو چیست ؟

همانطور که اشاره داشتیم افتادگی ابروها موجب بی حال یا ناراحت به نظر رسیدن چهره می شود. جراحی لیفت ابرو با بالا کشیدن ابروها ، علاوه بر بهبود فرم ابروها منجر به رفع خطوط موجود در نواحی پیشانی و مابین دو ابرو ( خط اخم ) نیز می شود. لذا از جراحی لیفت ابرو می توان به عنوان یک روش موثر و کارآمد جهت رفع چین و چروک و خطوط پوستی در بخش یک سوم فوقانی صورت یاد کرد. لازم به ذکر است که جراحی لیفت ابرو را می توان به طور همزمان با اعمال جراحی زیبایی دیگر ؛ نظیر جراحی زیبایی پلک ( بلفاروپلاستی ) انجام داده و به نتایج چشمگیرتری دست یافت.

انواع متدهای جراحی لیفت ابرو

فوق تخصص جراحی پلاستیک چشم ، پزشکی است که انجام کلیه اعمال جراحی پلاستیک پلک و چشم در حوزه اختیارات ایشان می باشد. جراح فوق تخصص پلاستیک چشم ، به دلیل شناخت دقیقی که از آناتومی چشم دارد و همچنین با در نظر گرفتن عمق خط ابرو ؛ می تواند این عمل جراحی را با استفاده از دو تکنیک باز و آندوسکوپی به انجام برساند.

در ادامه به شرح توضیحاتی مختصر ، در خصوص هر یک از روش های جراحی لیفت ابرو پرداخته ایم.

جراحی لیفت ابرو به روش باز

در لیفتینگ ابرو به روش باز ، جراح در ابتدا اقدام به ایجاد برشی ظریف در بالای سر بیمار یا در ناحیه خط رویش مو و در برخی موارد در چروک های موجود در ناحیه فوقانی پلک می نماید. باید اشاره داشت که در این روش ، نیازی به تراشیدن موی سر وجود ندارد. لازم به ذکر است که روش باز ، در مواردی مورد استفاده واقع می شود که به تشخیص پزشک نیاز به برداشتن پوست اضافه وجود داشته و پیشانی بیمار بلندتر از حد استاندارد باشد. توجه نمایید پس از آن که جراح ، برش مورد نیاز را ایجاد نمود ؛ مبادرت به بالاکشیدن پوست پیشانی نموده و پوست اضافی را بر می دارد.در پایان جراحی ، برش ایجاد شده به کمک بخیه بسته می شود.

جراحی لیفت ابرو به روش آندوسکوپی

لیفتینگ ابرو به روش آندوسکوپی یا در حقیقت همان جراحی لیفت آندوسکوپیک ابرو ، از نوین ترین روش های جراحی افتادگی ابرو می باشد که با استفاده از ابزاری به نام آندوسکوپ صورت می پذیرد. در این روش ، برش هایی بسیار ظریف در ناحیه فوقانی پیشانی و واقع در خط رویش مو ایجاد کی شود. سپس جراح با بهره وری از آندوسکوپ و از طریق برش های ایجاد شده به بخش زیرین پوست پیشانی و ابرو راه یافته و نسوج و ماهیچه های زیر پوست را به سمت بالا کشیده و لیفت می کند. باید متذکر شد که نتایج رفع افتادگی ابرو در روش آندوسکوپی ، غالبا پس از گذشت 4 هفته قابل رویت خواهد بود.

جراحی لیفت آندوسکوپی پیشانی و ابرو

اشخاصی که با مشکل افتادگی ابرو مواجه هستند ، اغلب به دنبال راهی جهت برطرف نمودن آن می باشند. جراحی لیفت ابرو و نیز لیفت آندوسکوپی ابرو و پیشانی ؛ از جمله اعمال جراحی موثر و کارآمدی هستند که به کمک آن ها می توان این اختلال را مرتفع نموده و با تثبیت ابروها در موقعیتی مناسب ، حالت چهره فرد را تا حدود زیادی بهبود بخشید. به طور کلی مقصود از لیفت آندوسکوپی پیشانی و ابرو ، برطرف ساختن افتادگی ابروها و نیز پلک های فوقانی می باشد. شایان ذکر است که با انجام جراحی لیفت آندوسکوپی پیشانی و ابرو ، خطوط موجود بین ابروها و چروک های گوشه چشم نیز تا حدود زیادی رفع می گردد.

جراحی افتادگی ابرو

ماندگاری لیفت آندوسکوپی پیشانی و ابرو

نتایج جراحی لیفت آندوسکوپی ابرو و پیشانی در صورتی که با تکنیک درستی انجام پذیرد ، حداقل یک دهه ماندگاری خواهند داشت.

نکته :

آنچه که در رابطه با افتادگی ابرو ، لیفت ابرو و لیفت آندوسکوپیک ابرو حائز اهمیت است ؛ این است که برای تمامی این موارد نوعی روش موقتی به نام لیفت با نخ وجود دارد که تنها چند هفته دوام دارد. از این رو دکتر کشکولی این روش را به افرادی که خواهان اصلاح افتادگی ابرو به طور دائمی هستند پیشنهاد نمی کنند. گرچه لازم به ذکر است که تکنیک لیفت با نخ به دلیل موقتی بودن ، در کلینیک ایشان ارائه نمی گردد.

اقدامات قبل از جراحی لیفت ابرو

قبل از جراحی افتادگی ابرو ، ممکن است تغییراتی در سبک زندگی شما انجام شود. جراح بایدها و نبایدها را به شما خواهد گفت.

  • به عنوان مثال اگر سیگاری هستید ، از شما می خواهد سیگار را ترک کنید.
  • لازم است سیگار و هرگونه محصولات حاوی تنباکو و نیکوتین و نیز نوشیدنی های حاوی الکل را از چند وقت قبل از عمل ، ترک کنید ؛ چرا که نیکوتین و الکل ، روند جریان خون در پوست را کاهش می دهند و می توانند فرآیند بهبودی را مختل کنند.
  • به خاطر داشته باشید که اگر از آسپرین یا داروی ضد التهاب استفاده می کنید ، باید این داروها را برای مدت زمان مشخصی قبل از جراحی قطع کرده و از مصرف آن ها اجتناب کنید ؛ زیرا این داروها می توانند باعث افزایش خونریزی شوند.
  • قبل از جراحی لیفت ابرو ، پزشک سابقه پزشکی شما را بررسی می کند.
  • پرسش هایی درباره وضعیت جسمانی گذشته و حال ؛ از شما خواهد پرسید.
  • شما باید پیش از جراحی لیفت ابرو و در جلسه مشاوره ؛ هر نوع دارویی که مصرف می کنید یا اخیرا مصرف کرده اید و همچنین جراحی هایی که انجام داده اید ، حساسیت های دارویی و غذایی را به پزشک خود اطلاع دهید.
  • پزشک برای تعیین گزینه های درمانی ، قسمت های مختلف صورت شما را با چشمان باز و بسته بررسی می کند.
  • پزشک ، ممکن است برای مقایسه نتایج قبل و پس از عمل ، از زوایای مختلف صورت شما عکس بگیرد.

در نهایت این که در جلسه مشاوره قبل از جراحی افتادگی ابرو ، شما باید درباره انتظارات خود از این عمل جراحی صحبت کنید و توضیح دهید که چرا می خواهید لیفت ابرو انجام دهید و چه نتیجه ای را تجسم می کنید.

جراحی افتادگی ابرو

مراقبت های بعد از جراحی لیفت ابرو

بهبودی شما بسته به نوع جراحی لیفت ابرو ( کلاسیک یا آندوسکوپی ) متفاوت خواهد بود ؛ البته در هر صورت ، بخیه یا منگنه خواهید داشت که بعد از حدود یک هفته برداشته می شود.

  • اگر پیچ های ثابت کننده موقت داشته باشید ، پزشک دو هفته بعد از  عمل آن ها را بر می دارد. ( این وسایل در زیر خط مو نصب می شوند تا ابرو را در جای خود نگه دارند. )
  • بعد از جراحی لیفت ابرو ، احتمالا تورم و کبودی خواهید داشت که می تواند قسمت هایی از صورت شما ؛ مانند گونه ها و چشم ها را تحت تأثیر قرار دهد. ( تورم پس از حدود یک هفته از بین  می رود. )
  • توجه داشته باشید که حداقل تا دو روز پس از جراحی ، باید از پایین انداختن سرتان خودداری نمایید و سر خود را بالا نگه دارید تا تورم کاهش یابد.
  • در راستای کمک به کاهش تورم و تسریع روند کاهش کبودی و تورم ناشی از جراحی ، می توانید کمپرس یخ را به آرامی روی ناحیه جراحی بمالید.
  • اگر جراح شما از روش کلاسیک استفاده کرده باشد ، به احتمال زیاد در هنگام بهبودی درد بیشتری را تجربه خواهید کرد ؛ لذا پزشک داروی مسکن تجویز می کند که باید سر وقت به مصرف برسانید.
  • بعد از جراحی لیفت ابرو ممکن است در موضع جراحی شده ؛ خارش ، بی حسی یا گزگز داشته باشید و این اتفاق چند ماه طول بکشد ؛ نگران نباشید زیرا به تدریج برطرف می شود.

سایر مراقبت های بعد از جراحی لیفت ابرو

  • بیشتر افراد می توانند ظرف 10 روز بعد از جراحی لیفت ابرو ، به محل کار یا تحصیل خود برگردند ، این مسئله بستگی به روش انجام شده و میزان بهبودی شخصی شما دارد.
  • تقریبا تا 3 هفته پس از لیفت ابرو ؛ از بلند کردن اجسام سنگین ، ورزش شدید یا سایر فعالیت های پرتنش خودداری کنید.
  • بعد از عمل لیفت ابرو ، باید از ایجاد فشار بر روی محل برش های جراحی و نیز حرکت دادن بیش از حد محل جراحی شده پرهیز کنید.
  • توجه داشته باشید که پس از جراحی لیفت ابرو ، به منظور محافظت از گاز ( بانداژ ) قرار گرفته بر روی ناحیه جراحی شده ؛ یک تور شل در اطراف صورت شما گذاشته می شود. ( گاز ، ترشحات را از ناحیه برش جذب می کند. )
  • هیدراته ماندن بعد از تمامی اعمال جراحی ، بسیار مهم است ؛ بنابراین پس از لیفت ابرو نیز مایعات زیادی مصرف کنید.
  • در طول 48 ساعت ابتدایی بعد از جراحی لیفت ابرو ، به صورت طاقباز بخوابید و سرتان را بالاتر از حد بدن قرار دهید ؛ این کار به کاهش ورم کمک می کند.
  • پیاده روی برای جلوگیری از لخته شدن خون در پاها مهم است ، از این رو سعی کنید در طول دوران نقاهت خود هر چند ساعت یکبار پیاده روی آهسته در منزل داشته باشید.
  • تمام دستورالعمل های مراقبت از زخم را انجام دهید و تا زمانی که پزشک تان تعیین نموده از تعریق ، سونا ، دوش بخار و حمام آفتاب خودداری کنید.

هزینه جراحی افتادگی ابرو

هزینه جراحی افتادگی ابرو ( جراحی لیفت ابرو ) ؛ به فاکتورهای متعددی از قبیل روش جراحی ، وسعت افتادگی ابرو و موارد مختلف دیگری وابسته است و در هر فردی متفاوت می باشد. بنابراین در صورت تمایل به اطلاع از هزینه دقیق این عمل جراحی ، باید حضورا به مطب جراح مورد نظر خود مراجعه نموده و تحت معاینه و ارزیابی قرار گیرید.

سخن آخر

پروفسور کشکولی ، بهترین جراح پلک تهران ، جزو افراد پایونیر ( اولیه ) بودند که 21 سال قبل ، جراحی لیفت آندوسکوپی پیشانی و ابرو را وارد ایران کردند و توسعه بخشیدند. توجه داشته باشید که انجام این جراحی به دست فوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی چشم ، این مزیت را دارد که پیش از انجام جراحی ، سلامت چشم بیمار تحت معاینه و بررسی قرار می گیرد. به علاوه در صورت انجام این جراحی توسط جراح پلاستیک چشم ، شانس بروز عوارض عمل کاهش یافته و اختلالات چشمی بیمار نیز همزمان با این جراحی قابل رفع خواهند بود.

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

نظرات

ثبت نام
اطلاع از
guest
2 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
you movies
3 سال ها گذشته

سایت شما عالی هستش امیدوارم موفق باشید 

مهتاب
مهتاب
2 سال ها گذشته

اخلاق عالی کار ۲۰یه کم هزینه جراحی هاتون بالاس 🥺