مراقبت های بعد از جراحی پلک

جراحی زیبایی پلک یا بلفاروپلاستی نیز همچون سایر عمل های جراحی ، دارای دوره نقاهت یا بهبودی بعد از عمل می باشد. توجه به مراقبت های بعد از جراحی پلک علاوه بر این که فرد را در بهتر سپری نمودن دوران نقاهت این جراحی یاری می کند می تواند از بروز عوارض احتمالی ناشی از جراحی نیز بکاهد. لازم به ذکر است رعایت دستورالعمل های مراقبتی بعد از جراحی پلک که توسط بهترین جراح زیبایی پلک تهران ، پرفسور محسن بهمنی کشکولی ارائه می شود ، تقریبا به اندازه خود این جراحی حائز اهمیت است ؛ به طوری که در صورت بی توجهی به رعایت صحیح این دستورالعمل ها ممکن است عوارضی برای فرد حادث گردد که متاسفانه گاها برخی از این عوارض جبران ناپذیر بوده و امکان دارد راهی جهت درمان یا بهبود آن وجود نداشته باشد.

 

مراقبت های بعد از جراحی پلک - دکتر کشکولی

 

بنابراین با توجه به اهمیت قابل توجهی که مراقبت های بعد از جراحی بلفاروپلاستی در راستای کسب نتایج قابل قبول از این عمل جراحی و نیز پیشگیری از عوارض احتمالی عمل دارد ، بر آنیم تا در مقاله حاضر به شرح مهم ترین نکات و مراقبت های بعد از جراحی پلک بپردازیم. البته پیش از آن که به شرح این دستورالعمل های مراقبتی اشاره نماییم ؛ بهتر است توضیحاتی پیرامون این عمل جراحی ارائه نماییم. پیش از بررسی نکات مراقبتی به طور مختصر با جراحی زیبایی پلک آشنا شوید :

با جراحی زیبایی پلک آشنا شوید !

جراحی جوانسازی پلک بالا و پایین ، جراحی زیبایی پلک گفته می شود. این روش جراحی ، می تواند با از بین بردن یا پخش کردن چربی موجود در کیسه چربی ظاهر پلک بالا و پایین را بهبود بخشد و به فرد ظاهری جوانتر دهد. از آن جا که چشم ها نقطه کانونی و مرکز توجه فرد مقابل هستند ، درمان علائم پیری در پلک ها می تواند تفاوت شگفت انگیزی در زندگی ایجاد کند. صورت از اجزای کوچک عملکردی و زیبایی تشکیل شده است که چشم و ناحیه اطراف چشمی نقطه اصلی تمرکز در تعاملات اجتماعی را تشکیل می دهد. این ناحیه پویا نقشی محوری در بیان خلق و خو ، احساسات و شخصیت دارد ؛ بنابراین آن را به مهم ترین مولفه زیبایی و عملکردی صورت تبدیل می کند. هرگونه تغییر در اطراف چشم ، منجر به عدم تعادل صورت و عدم هماهنگی عملکردی می شود ؛ بنابراین این پروسه را به عنوان روش جراحی انتخابی برای بهبود زیبایی تبدیل می کند. بلفاروپلاستی ؛ یک عمل جراحی است که در آن پوست پلک ، عضله و چربی برداشته می شود تا زیبایی بیمار همراه با اصلاح هرگونه ناهنجاری عملکردی ترمیم شود. عمل زیبایی پلک فوقانی برای بهینه سازی علائم زیبایی و عملکردی انجام می شود ؛ در حالی که عمل پلک پایین معمولا با منطق زیبایی انجام می شود البته برای اینکه نتیجه مورد رضایتی حاصل شود لازم است مراقبت های بعد از جراحی پلک به خوبی رعایت شوند.

کاربردهای جراحی زیبایی پلک

  • افتادگی پوست که مسئول چین خوردگی و خطوط اطراف چشم است و فرم طبیعی پلک فوقانی و حتی بینایی را مختل کند.
  • رفع رسوبات بیش از حد چربی که باعث پف چشم می شود.
  • برطرف کردن پوست شل زیر چشم که اغلب به عنوان “کیسه های زیر چشم” شناخته می شود.
  • رفع کشیدگی پلک پایین آویزان شل که سفیدی چشم را نشان می دهد.
  • پوست اضافی و خطوط ریز مرتبط با سن را برمی دارد.

بهترین جراح پلک در جلسه مشاوره ، کلیه نکات مهم در مراقبت های بعد از جراحی پلک را که باید مورد توجه قرار گیرد را به طور کامل برای متقاضی این عمل جراحی ، تشریح می نماید. به طور کلی این دستورالعمل ها شامل مصرف صحیح داروها ، مراقبت از بانداژها ، میزان فعالیت ها و زمان مناسب جهت شروع امور روزمره ، نحوه خوابیدن ، استحمام و غیره بعد از جراحی می باشد. توجه داشته باشید که جراح معالج شما در جلسه مشاوره ، علاوه بر ارائه موارد فوق الذکر ؛ درباره عوارض طبیعی این عمل و نیز عوارض احتمالی این جراحی توضیحاتی را تشریح می نمایند و شما را از وجود این موارد آگاه می سازند. ناگفته نماند که طول دوره نقاهت و زمان بهبودی بعد از جراحی زیبایی پلک بر اساس پارامترهایی از قبیل شرایط فیزیکی بیمار ، وسعت جراحی و غیره در هر فردی متغیر می باشد. از آنجا که دلایل مختلفی برای عمل پلک وجود دارد ، تکنیک های مورد استفاده در این جراحی می تواند متفاوت باشد. اگر پوست اضافی ، چین و چروک های ظریف یا کیسه های پف دار در زیر چشم ظاهر شود ، ممکن است نیاز به بلفاروپلاستی پلک پایین باشد. جراحی می تواند اغلب تحت بی حسی موضعی انجام شود ، به طوری که بیمار بیدار است اما در حین جراحی دردی احساس نمی کند.

در دوره مراقبت های بعد از جراحی پلک چه انتظاری باید داشته باشیم ؟

افراد به منظور انجام جراحی زیبایی پلک با توجه به صلاحدید جراح ، ممکن است تحت بی حسی موضعی و یا بیهوشی عمومی قرار گیرند. بر این اساس و با توجه به وضعیت بیمار پزشک تعیین می کند که آیا بعد از پایان جراحی ، نیاز به بستری بیمار در بیمارستان یا کلینیک وجود دارد یا خیر. قاعدتا پس از جراحی همانند سایر اعمال جراحی ، فرد با کمی تورم و قرمزی در اطراف موضع جراحی و محل برش مواجه خواهد بود این مسئله نباید در افراد ایجاد نگرانی نماید ، چرا که جزو فرآیند طبیعی عمل است و دور از انتظار نیست. همچنین ممکن است فرد بعد از عمل در دوره مراقبت های بعد از بلفاروپلاستی دچار آبریزش بیش از حد از چشم ها شده و با درد و ناراحتی در ناحیه پلک ها روبرو گردد ، این امر نیز جزو بدیهیات این عمل جراحی بوده و جای نگرانی ندارد. مواجهه با خشکی چشم یکی دیگر از مواردی است که بعد از عمل پلک ، فرد در معرض آن قرار دارد و به عنوان یکی از عوارض معمول و طبیعی عمل به شمار می رود که با مصرف پمادهای تجویز شده از سوی پزشک معالج می توان اقدام به تسکین آن نمود. یکی دیگر از عوارض شایع عمل جراحی بلفاروپلاستی ، تاری دید و حساسیت به نور می باشد که موقتی و گذرا بوده و پس از چند روز با رعایت صحیح اصول مراقبتی پس از عمل ، مرتفع خواهد شد.

مراقبت های بعد از جراحی پلک

  • توصیه می شود تا 2 روز پس از این عمل جراحی ، در هنگام استراحت و خواب با استفاده از دو بالش سر خود را بالاتر از حد پایین تنه قرار دهید و به این ترتیب از تشدید تورم ناشی از جراحی پیشگیری نمایید.
  • داروهایی که پزشک معالج تان تجویز می نماید را تهیه نموده و به منظور کنترل و تسکین درد احتمالی ناشی از عمل در ساعات تعیین شده و طبق دستور به مصرف برسانید.
  • فعالیت های روزمره خود را تا چند روز ( معمولا تا 7 روز ) بعد از عمل زیبایی پلک ، باید محدود کرده و در این مدت كمنر اموری نظیر مطالعه کردن و خیره شدن به صفحه تلویزیون ، مانیتور ، تبلت ، لپ تاپ و موبایل استفاده نمایید.
  • استفاده از کمپرس یخ تا 72 ساعت بعد از عمل پلک ، در کاهش تورم و کبودی عمل می تواند کمک کننده باشد و پس از این بازه زمانی می توانید از کمپرس گرم نیز استفاده نمایید.
  • به منظور جلوگیری از تحریک چشم ها در مقابل نور خورشید ، باد شدید و غیره ؛ توصیه می شود تا چند هفته بعد از جراحی پلک از عینک آفتابی استفاده نمایید.
  • به مدت 3 الی 4 هفته بعد از جراحی ، از انجام کارهایی که نیاز به تحرک و فعالیت شدید بدنی دارند ؛ اعم از بلند کردن اجسام با وزن سنگین ، ورزش های پر تحرک ، خم شدن و مواردی از این قبیل پرهیز کنید.
  • در راستای کنترل و پیشگیری از خشکی چشم ، از قطره اشک مصنوعی تجویز شده استفاده کنید.
  • امکان استحمام و دوش گرفتن از معمولا ٢-٣ روز بعد از عمل پلک برای بیماران بلامانع می باشد ، اما افراد باید مراقبت نمایند تا آسیبی به موضع جراحی وارد نگردد.

رفع کبودی و ورم دور چشم بعد از جراحی پلک

طبیعی است که پس از عمل پلک ، در نواحی جراحی شده ورم و کبودی را تجربه کنید. البته پزشک جهت کمک به بهبودی این اثرات راهکارهایی را به شما ارائه می دهد که یکی از آن ها استفاده از کمپرس یخ می باشد. برای استفاده از کمپرس یخ بایستی طبق مراحل زیر عمل کنید : پیش از استفاده از کمپرس بادی دست هایتان را به مدت 20 ثانیه با آب و صابون شست و شو دهید تا هر گونه آلودگی از سطح آن پاک شود. پس از آن در مراقبت های بعد از جراحی پلک کمپرس یخ را به مدت 10 تا 15 دقیقه بر روی پلک هایتان نگه دارید و سپس به همین اندازه به چشم و پلک ها استراحت دهید. انجام این کار در 24 ساعت اول بعد از عمل تاثیر بسیاری در رفع کبودی و ورم دارد. اما کمپرس یخ بعد از 24 ساعت دیگر تاثیر چندانی نخواهد داشت.

نحوه خوابیدن بعد از عمل بلفاروپلاستی

حالت خوابیدن بعد از عمل زیبایی پلک می تواند به سریع تر پیش رفتن روند بهبودی کمک کند. به گفته جراح بهتر است که برای خوابیدن سر خود را در وضعیتی قرار دهید که بالاتر از تنه قرار بگیرد. این کار را می توانید به کمک 2 تا 3 بالش انجام دهید. این نحوه خوابیدن در مراقبت های بعد از جراحی بلفاروپلاستی به کاهش ورم ایجاد شده نیز کمک می کند.

استحمام بعد از جراحی پلک

بعد از عمل برای شستن بدن خود (از گردن به پایین) هیچ مانعی جود ندارد. اما تا زمانی که جراح اجازه نداده است نباید به طور کامل حمام کنید. معمولاً این مدت 5 روز طول می کشد. پس از روز پنجم می توانید زیر چشم هایتان را به آرامی با یک پارچه لطیف پاک کنید. بعد از آن که پزشک استحمام را بلا مانع دانست بهتر است تا مدتی برای شستن موها و صورت خود از شوینده های ملایم که باعث سوزش نمی شوند ، مانند شامپو بچه ، استفاده کنید. دقت داشته باشید که نباید تا 2 هفته بر روی محل جراحی شده مواد آرایشی بهداشتی اعمال نمایید.

در صورت عدم رعایت نکات مراقبتی چه اتفاقی می افتد ؟

اگر نکاتی که پزشک در خصوص مراقبت های بعد از جراحی پلک به شما آموزش می دهد را به درستی مراقبت نکنید ، احتمال می رود که با عوارض زیر روبرو شوید. در این شرایط لازم است که فورا به دکتر معالج مراجعه فرمایید :

  • بالا رفتن دمای بدن ( بیش از 38 درجه سانتی گراد )
  • احساس سرما و لرز
  • حالت تهوع و استفراغ
  • تشدید یافتن درد ، ورم و التهاب در نواحی جراحی شده
  • ترشح از محل خط بخیه ها
  • پاره شدن بخیه ها
  • تنگی نفس یا دشواری در تنفس
  • و هر گونه علائم غیر طبیعی دیگر

نحوه مصرف و استعمال داورها در مراقبت های بعد از جراحی پلک

پس از عمل زیبایی پلک ممکن است کمی درد در نواحی جراحی شده را احساس کنید. از این بابت ، جراح داروها مسکن تجویز می کند که باید طبق دستور ایشان مصرف نمایید. توصیه می شود به غیر از داروهای مسکن تجویز شده از سوی دکتر ، داروهای دیگری مصرف نکنید. طبیعی است که پس از بلفاروپلاستی ، در نواحی پلک احساس کشیدگی داشته باشید و نیز سوزش ، خشکی و خارش چشم را هم تجربه کنید. خروج ترشحاتی از چشم هم به مدت یک هفته پس از عمل پلک امر معمولی است. در همین جهت ، برای این که این وضعیت سریع تر بهبود پیدا کند ، پزشک قطره چشمی مانند اشک مصنوعی برایتان تجویز می نماید. همچنین سعی کنید در یک هفته ابتدایی ، بیشترین استراحت را به چشم هایتان بدهید و به اصطلاح تا حد زیادی از آن ها کار نکشید ؛ چرا که باعث تشدید یافتن سوزش و خشکی چشم می شود. به جهت برطرف نمودن احساس کشیدگی پلک ها ، از پمادهای چرب کننده استفاده کنید. همچنین به منظور جلوگیری از عفونت ، پماد آنتی بیوتیک را به صورت موضعی بر روی جای بخیه عمل پلک قرار دهید.

تغذیه پس از بلفاروپلاستی

تغذیه بعد از جراحی پلک ، خیلی سخت و دشوار نمی باشد. خوب است در دو روز ابتدایی مراقبت های بعد از جراحی پلک غذاهایی را استفاده کنید که بافت نرمی دارند و راحت جویده شده و منجر به سفت شدن شکم تان نمی شوند. بدین نحو عضلات صورت تحت فشار قرار نمی گیرند. حتما به میزان کافی آب بنوشید و از میوه و سبزیجات سالم استفاده کنید. این موارد با اثرات منفی داروهای مسکن که دهیدراته شدن بدن و کاهش فعالیت سیستم گوارش می باشند ، مقابله می کند. بهبود یافتن کامل بخیه ها احتمال دارد 3 هفته به طول بی انجامد ؛ در این بازه مشروبات الکلی را از برنامه غذاییتان حذف کنید. چرا که موجب کم آبی بدن شده و قعالیت سیستم گوارشی را به مشکل مواجه می کند. همچنین سیگار نکشید و در نزدیکی فردی که در حال سیگار کشیدن است ، قرار نگیرید. زیرا نیکوتین و دود سیگار هر دو بر روی روند بهبودی تاثیر منفی دارند.

آرایش کردن بعد از جراحی پلک

توصیه می شود در مراقبت های بعد از جراحی بلفاروپلاستی به مدت یک هفته از آرایش کردن خودداری نمایید ؛ زیرا احتمال بروز عفونت در نواحی برش ها به دلیل استفاده از مواد آرایشی و بهداشتی که مورد استفاده قرار می گیرد ، وجود دارد. بعد از آن نیز بهتر است تا زمان بهبودی کامل از آرایش کردن چشم ها خودداری شود و بهتر است از مداد چشم و ریمل جدیدی استفاده نمایید. حتما در هنگام خروج از منزل از کرم ضد آفتاب که spf مناسبی دارد ، استفاده نمایید و بهتر است برای محافظت از چشم ها و بخیه های جراحی حتما از عینک آفتابی استفاده نمایید.

فعالیت و ورزش کردن بعد از عمل پلک

بعد از گذشت 2 الی 3 روز از انجام جراحی زیبایی پلک ، می توانید به انجام فعالیت های روزانه خود مشغول شوید اما بهتر است تا دو هفته از انجام فعالیت هایی که با افزایش جریان خون و ضربان قلب همراه هستند ، خودداری شود ؛ زیرا در اینصورت ریسک بروز خونریزی از نواحی برش ها وجود دارد. بنابراین پیاده روی سبک و یا ورزش های کششی در هفته دوم پس از جراحی مانعی ندارد اما در رابطه با سایر فعالیت های ورزشی بهتر است احتیاط شود. توصیه می شود حتما با توجه به زمینه ورزشی مورد نظر با پزشک خود مشورت نمایید.

خارش بعد از عمل پلک

احساس خارش بعد از عمل زیبایی پلک به دلیل ترمیم و جوش خوردن نواحی برش ها ایجاد می شود و بخشی از پروسه بهبودی و ریکاوری در دوره مراقبت های بعد از جراحی پلک به شمار می آید. توصیه می شود هرگاه در پلک های خود دچار خارش شدید ، از دستکاری کردن و ماساژ دادن و خارش چشم ها خودداری نمایید. این خارش قابل تحمل بوده و جای نگرانی ندارد. برای کمک به برطرف شدن این موضوع از قطره و پمادهای چشمی تجویز شده استفاده نمایید.

 

مراقبت های بعد از جراحی پلک - دکتر کشکولی

 

پاسخ به سوالات متداول در رابطه با مراقبت های بعد از جراحی پلک

آیا بعد از عمل زیبایی پلک می توان قهوه نوشید ؟

توصیه می شود مصرف نوشیدنی های کافئین دار و گازدار را در روزهای اولیه بعد از انجام عمل به شدت کاهش دهید. همچنین لازم است از مصرف نوشیدنی های الکلی خودداری نمایید.

آیا بعد از انجام بلفاروپلاستی می توان تلویزیون تماشا کرد ؟

به صورت کلی در مراقبت های بعد از عمل پلک توصیه می شود از انجام فعالیت هایی که سبب بالا بردن فشار خون و ایجاد فشار به چشم ها می شود ، خودداری نمایید ؛ چرا که افزایش فشار خون با افزایش تورم و کبودی ها همراه بوده و عارضه های مختلفی را به دنبال دارد ؛ از این رو توصیه می شود به مدت 3 الی 5 روز بعد از انجام عمل پلک از مطالعه کردن ، کار با لپ تاپ و موبایل و همچنین تماشای تلویزیون خودداری نمایید. همچنین باید از انجام فعالیت های بدنی مثل ورزش کردن ، خم کردن سر و بلند کردن اشیا سنگین پرهیز شود.

بعد از جراحی زیبایی پلک می توان رانندگی کرد ؟

در روزهای اولیه بعد از انجام این پروسه ، پلک ها دارای تورم زیادی هستند ، از طرفی لازم است برای جلوگیری از عفونت ، تسکین درد و کمک به ترمیم زخم ها داروهای مسکن و آنتی بیوتیک مصرف شود. مصرف این داروها خواب آور بوده و استعمال پماد می تواند سبب تاری در دید شود. به همین دلیل توصیه می شود حداقل تا 5 روز پس از انجام این جراحی از رانندگی کردن خودداری نمایید ؛ چرا که رانندگی به هوشیاری و دید کامل نیاز دارد.

بهبودی بعد از این جراحی چقدر طول می کشد ؟

دوره ریکاوری و بهبودی همه افراد یکسان نیست ؛ چرا که وضعیت جسمانی ، نوع عمل ، بافت پوستی و تکنیک های به کار برده شده برای تمامی افراد یکسان نمی باشد. اما به صورت کلی بیشتر افراد بعد از گذشت 7 الی 14 روز استراحت ، بهبودی لازم را به دست آورده و می توانند به انجام فعالیت های روزانه خود مشغول شوند.

علت خونریزی بعد از جراحی پلک چیست ؟

خونریزی خفیف چند ساعت بعد از عمل طبیعی بوده و پزشک می تواند با فشار خفیف خونریزی را کنترل نماید. اما اصلی ترین دلیل خونریزی در مراقبت های بعد از جراحی پلک ؛ بالا رفتن فشار خون ناشی از عطسه ، سرفه ، خم کردن سر ، بلند کردن اشیاء سنگین و سایر فعالیت های بدنی شدید است. به همین دلیل برای جلوگیری از خونریزی بعد از عمل پلک ، توصیه می شود از انجام فعالیت های سنگین خودداری کنید ؛ زیرا خونریزی و افزایش فشار خون می تواند بینایی شما را تحت تاثیر قرار دهد و نتایج جراحی را با تغییر همراه کند. توصیه بهترین جراح پلک به شما این است که در 48 ساعت اولیه بعد از بلفاروپلاستی دراز بکشید و سر خود را در ارتفاع بلندتری نسبت به بدن قرار دهید. ابن کار به کنترل خونریزی ، تورم و کبودی بعد از عمل کمک زیادی می کند.

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

نظرات

ثبت نام
اطلاع از
guest
4 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
Crypto
2 سال ها گذشته

$300-$500 Daily With Crypto – https://bit.ly/37Py4LO

zelma
1 سال گذشته

Waiting patiently for you to come home and fuck me! https://cutt.ly/R9omJXa

jami
1 سال گذشته

I may look small but I’m feisty! http://tiny.cc/gz35vz

erica
1 سال گذشته

Cum with me down the rabbit hole https://is.gd/NTRfVO