جراحی افتادگی پلک

افتادگی پلک به عنوان یکی از دلایل اصلی جراحی زیبایی پلک یا بلفاروپلاستی ( belpharoplasty ) جهت حذف پوست های اضافه پلک ها می باشد. گاهی اوقات بلفاروپلاستی با فراهم نمودن زمینه دید بیشتر می تواند محدوده دید شما را نیز بهبود بخشد. در این مقاله از سایت پروفسور کشکولی ، بهترین فوق تخصص جراحی پلاستیک چشم تهران ، با ما همراه باشید تا با افتادگی پلک و روش جراحی آن آشنا شوید. روش نوین جراحی افتادگی پلک می تواند پوست اضافی ، عضله و گاهی چربی را از پلک های فوقانی و همچنین از پلک های پایینی به منظور رفع پف زیر چشم حذف کند. در بعضی موارد ممکن است فقط پوست اضافی برداشته شود و گاهی اوقات نیاز است که جراحی بر روی هر دو پلک پایین و بالا انجام گیرد.

 

جراحی افتادگی پلک بالا

جراحی افتادگی پلک یا در واقع بلفاروپلاستی پلک بالایی که به آن لیفت چشم نیز می گویند ، نباید با عمل جراحی پتوز پلک بالایی اشتباه گرفته شود. لازم به ذکر است که پتوز پلک فوقانی عملی برای بالا بردن موقعیت حاشیه پلک از طریق محکم کردن ماهیچه و تاندونی است که به طور معمول پلک را بالا می برد. اگر سنگینی پلک بالایی به صورتی باشد که موجب افتادگی آن شود ، جراحی بلفاروپلاستی گاهی اوقات می تواند حاشیه پلک فوقانی را کمی افزایش دهد.

بلفاروپلاستی زیبایی چیست ؟

جراحی زیبایی پلک ، روش جراحی است که از لحاظ پزشکی ضرورتی ندارد و فقط برای بهبود ظاهر شما انجام می شود. متاسفانه پلک های بالایی و گاهی اوقات پلک های پایینی ممکن است به عنوان بخشی از روند پیری دچار افتادگی یا پف کردگی شوند ، ضمنا شاید ابروهای شما نیز به عنوان بخشی از همان فرآیند دچار افتادگی شوند و برای رفع آن نیاز به جراحی لیفت ابرو احساس شود.

 

جراحی افتادگی پلک - دکتر کشکولی

 

با بروز افتادگی پلک پوست پلک ها کشیده می شود ، عضلات تضعیف می گردند و کیسه های چربی آنقدر برجسته می شوند که حالت ورم کرده به خود می گیرند. این مشکل شاید یک وضعیت ارثی باشد که در خانواده شما اتفاق می افتد. از لحاظ زیبایی ، چنین شرایطی ممکن است از جذابیت چشمان و چهره شما بکاهد و باعث نمایش ظاهری خسته یا پیرتر گردد ؛ بنابراین در چنین مواردی جراحی افتادگی پلک می تواند مشکل شما را مرتفع سازد. دقت داشته باشی نتیجه گیری عالی از این پروسه ، مراجعه به بهترین جراح پلک تهران است که در این زمینه می توانید به دکتر کشکولی مراجعه کنید.

چه موقع نیاز به جراحی افتادگی پلک دارید ؟

بلفاروپلاستی عملکردی ، بر خلاف بلفاروپلاستی زیبایی یک عمل جراحی است که به دلایل پزشکی انجام می شود. در اکثر موارد اگر به دلیل افتادگی پلک ، چشم های شما هنگام رانندگی یا دیگر وظایف بصری دچار کاهش دید شدند ، جراحی افتادگی پلک به منظور رفع بهبود عملکردی پلک و حذف پوست شل شده پلک بالا انجام می گیرد. یکی دیگر از مشکلات عملکردی ، دشواری در استفاده از عینک یا لنزهای تماسی است که به دلیل ورم پلک بالا و پایین ایجاد می شود و جراحی عملکردی پلک را ضروری می سازد. طبق بیان بهترین فوق تخصص جراحی پلاستیک چشم در تهران ، سایر شرایط پزشکی که ممکن است نیاز به عمل جراحی عملکردی پلک ها داشته باشید عبارتند از :

  • سوزشی که در اثر سایش پوست اضافی پلک ها بر روی یکدیگر به وجود می آید.
  • ناراحتی پیشانی که در اثر استفاده بیش از حد عضلات برای بالا بردن پوست چروک شده در ناحیه پلک ایجاد می شود.

 

جراحی پتوز پلک چیست ؟

افتادگی پلک یا پتوز ، یک اصطلاح پزشکی برای افتادگی پلک فوقانی است که ممکن است بر یک یا هر دو چشم تاثیر بگذارد. پتوزی که از زمان تولد حضور دارد پتوز مادرزادی است. به طور کلی افتادگی پلک ها هنگامی رخ می دهند که لبه پلک بالایی ( حاشیه پلک ) از موقعیت نرمال آن پایین تر بیاید. هنگامی که لبه پلک خیلی پایین می آید ، بخشی از مردمک چشم را می پوشاند و می تواند بخش بالایی بینایی شما را مسدود کند. در اکثر موارد ، افتادگی پلک بالا ناشی از پیری است. به طور معمول ، تاندون عضله مسئول بالا و پایین بردن پلک می باشد. تصحیح جراحی افتادگی پلک شامل تعمیر تاندون کششی می شود. اصلا غیر معمول نیست که بعد از عمل جراحی آب مروارید یا سایر اعمال جراحی چشم ، افتادگی پلک بالا بیشتر شود ؛ زیرا دستکاری پلک در طول یک عمل می تواند موجب تضعیف عضله ای شود که چشم را باز نگه می دارد. سکته مغزی و تروما نیز از دیگر مواردی هستند که می توانند باعث پتوز گردند.

 

جراحی افتادگی پلک - دکتر کشکولی

چه کسانی بهترین کاندیدا برای جراحی افتادگی پلک هستند ؟

اگر مطمئن نیستید که نیاز به عمل جراحی افتادگی پلک دارید یا خیر ، یک قرار ملاقات با بهترین جراح پلاستیک چشم در تهران تنظیم کنید. او می تواند شما را برای هر گونه مشکل پزشکی مرتبط با پلک ها ارزیابی نماید. اگر افتادگی و چروکیدگی بیش از حد پوست در اطراف چشم دارید که اغلب به دلیل روند طبیعی پیری است ، می توانید بلفاروپلاستی را به عنوان یک گزینه برای بهبود وضعیت خود در نظر بگیرید. توجه داشته باشید که اگر چه عمل های زیبایی گاهی اوقات می توانند به طور چشمگیری ظاهر افراد را بهبود ببخشد ، اما آن ها اکسیر جوانی نیستند.

از این رو چنانچه به انجام جراحی افتادگی پلک به دلایل زیبایی علاقمند هستید ، جراح پلک تهران به شما توصیه می کند که انتظارات خود را به صورت واقع گرایانه در نظر بگیرید. قاعدتا پیشروی فرآیند پیری ، امری بدیهی بوده و نمی توان گفت که نتایج جراحی بلفاروپلاستی تا پایان عمر ماندگار خواهد بود ؛ چرا که به دلیل ادامه روند پیری ، نتیجه عمل شما نیز تا حدودی دستخوش تغییر قرار گرفته و ممکن است که نیاز باشد در آینده نسبت به تجدید عمل اقدام نمایید. با این حال با توجه به سلامتی و سایر عوامل دیگر ، بلفاروپلاستی می تواند تا 10 سال دوام داشته باشد.

عوارض احتمالی عمل افتادگی پلک

قبل از انجام عمل بلفاروپلاستی چشم پزشک ، شما را برای عوامل خطر احتمالی جراحی مانند مشکلات خشکی چشم ، بیماری تیروئید چشم و دیابت ارزیابی خواهد کرد. در نظر داشته باشید که شدت و تعداد مشکلات سلامتی ممکن است موجب شود که این روش نوین جراحی افتادگی پلک برای شما در نظر گرفته نشود. البته مراجعه به بهترین جراح پلک تهران می تواند تا حد زیادی ریسک عارضه ها را به حداقل برساند.

 

جراحی افتادگی پلک - دکتر کشکولی

مراقبت های بعد از جراحی افتادگی پلک

  • افراد بزرگسال معمولا می توانند چند ساعت پس از جراحی افتادگی پلک به خانه باز گردند ، اما توصیه می شود کودکان تا زمان از بین رفتن اثرات داروی بیهوشی در مرکز جراحی بمانند.
  • تا چند روز پس از جراحی افتادگی پلک ، به خوبی در منزل استراحت کنید. البته پیاده روی آهسته در منزل را فراموش نکنید ، چرا که استراحت مطلق منجر به لخته شدن خون در پاها خواهد شد.
  • معمولا بعد از جراحی ، کبودی و تورم متوسطی در نواحی اطراف پلک ها دیده می شود. البته میزان آن بسته به شرایط هر فرد متفاوت خواهد بود. ( غالبا برای اکثر افراد ، کبودی پلک بعد از 7 تا 10 روز کاهش می یابد. ) تورم و کبودی ناشی از جراحی را می توان با قرار دادن آرام کمپرس یخ بر روی گونه ها ( کمپرس یخ را مستقیما روی ناحیه جراحی قرار ندهید ) و نیز خوابیدن در وضعیت مناسب تا حدود قابل ملاحظه ای کاهش داد.
  • طی دو روز ابتدایی پس از عمل افتادگی پلک ، در ناحیه جراحی شده کمی احساس درد و ناراحتی خواهید کرد که با مصرف داروهای تجویز شده می توانید آن را تسکین بخشید.
  • در صورت مواجهه با درد بسیار شدید ، ضعف بینایی یا خونریزی بیش از حد ، حتما باید به پزشک معالج خود مراجعه کنید.
  • برای کاهش احتمال خونریزی ، کبودی و تورم ، اجتناب از وزنه برداری سنگین ، بلند کردن و کشیدن اجسام سنگین ، فعالیت شدید و ورزش به مدت یک ماه توصیه می شود.
  • از مصرف داروهای رقیق کننده خون ، مکمل های گیاهی و ویتامین E استفاده نکنید. این نوع از داروها باعث خونریزی بیش از حد شده و نتیجه جراحی را مختل می کنند.
  • تا 5 روز اول بعد از جراحی افتادگی پلک ، دور چشم را خشک نگه دارید. بعد از 5 روز ، چشم ها باید به آرامی شسته و خشک شوند تا زخم تمیز بماند. ( شستشوی پلک به تمیز شدن بخیه ها و سهولت در برداشتن آن ها کمک می کند. )
  • به منظور تمیز و خشک نگه داشتن زخم و جلوگیری از تحریک آن تا 2 هفته بعد از عمل ، شنا کردن ممنوع می باشد.
  • از لنزهای تماسی تا 2 هفته اول بعد از عمل استفاده نکنید. ( چنانچه در طول روز بیرون می روید ، استفاده از عینک آفتابی برای محافظت از چشم ها توصیه می شود. )
  • قرارگیری مستقیم زیر نور آفتاب به پوست آسیب می رساند و منجر به بروز چین و چروک و تغییر رنگ پوست و حتی سرطان پوست می شود. این موضوع زمانی که پلک ها دارای زخم جراحی هستند تشدید می گردد. لذا حداقل تا 6 هفته بعد از عمل افتادگی پلک ، حتما از کرم های ضد آفتاب حاوی SPF 15 یا بیشتر استفاده کنید.
  • چند ساعت اول پس از جراحی افتادگی پلک ، فقط مایعات بنوشید و وعده های غذایی سبک داشته باشید.
  • در صورتی که بیش از دو بار حالت تهوع یا استفراغ داشتید ، سریعا با پزشک معالج خود تماس بگیرید ؛ زیرا استفراغ می تواند موجب خونریزی در زیر پوست شود.
  • از مصرف نوشیدنی های الکلی حداقل تا 2 هفته پس از عمل افتادگی پلک خودداری کنید ؛ چرا که الکل می تواند با داروهای تجویز شده تداخل داشته و سبب مشکلات جدی سلامتی و حتی مرگ شود.
  • بهترین جراح پلک تهران توصیه می کند طی روزهای ابتدایی پس از جراحی  ، چشم های خود را دستکاری نکنید و از مالیدن چشم ها بپرهیزید.

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

نظرات

ثبت نام
اطلاع از
guest
2 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
امیر عباس
امیر عباس
3 سال ها گذشته

سلام من ۲۸ سالمه افتادگی پلک سمت راست دارم .با چشم سمت راستم نمیتونم چشمک بزنم ولی با چش چپ میشه .وقتی سرمو یه مقداری میگیرم پاین با مخاطب صحبت می کنیم متوجه افتادگ پلکم نمیشن ولی وقتی میگیرم بالا پلک سمت راستم قدرت بالا ماندن نداره . اکثراً متوجه میشن .درمانی داره دکتر ؟ 

بهروز
بهروز
2 سال ها گذشته

باسلام ادب اکثرپزشکان تهران که جراحی پلاستیک انجام میدهند نگاه میکنی مطبشون یاجردن یاسعادت اباد یازعفرانیه چون ایناهم میدونند مردم ما عقلشون توچشمشون هست میگن بالا شهربهترین جراح پلاستیک هست پس مجبورندپول اضافه بدهندچون هزینه اونجا بالاست دوما من مشکل چشم پیدا کردم توشهرخودم رفتم پیش متخصص چشم گفتم نگاه بندازم جراحیشون چطوره متاسفانه همه بالا شهرتهران هستند نمیدونم لوازمهای پلاستیکی خراب میشن بندازیم یانگه داشته باشیم برای جراحی