اپی کانتوپلاستی

جراحی اپی کانتوپلاستی نوعی جراحی زیبایی چشم است که طی آن چین گوشه داخلی چشم اصلاح شده و ظاهرا این طور به نظر می رسد که چشم بزرگ تر شده است ، طی سال های اخیر این جراحی در کشورهای آسیایی رواج گسترده ای یافته است. لازم به ذکر است که در افراد با نژاد آسیایی یا شرقی ، چین پوست گوشه داخلی چشم برجسته تر است تا جایی که سبب می شود چشم های فرد ، پهن و باریک به نظر برسد. برای مشاوره جهت انجام جراحی مذکور می توانید به دکتر محسن بهمنی کشکولی ، فوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی چشم مراجعه نمایید.

اپی کانتوپلاستی - دکتر کشکولی

حال آن که انجام جراحی اپی کانتوپلاستی در این دسته از افراد ، می تواند تاثیر مثبتی بر فرم و حالت چشم داشته و بر ظاهر کلی صورت نیز تاثیر قابل توجهی بگذارد. این عمل جراحی ، معمولا در قسمت داخلی یا میانی چشم انجام می شود و هدف آن برداشتن چین گوشه داخلی چشم یا در واقع برداشتن چین خوردگی در پلک های شرقی یا آسیایی می باشد. این جراحی ، می تواند مستقل انجام شود و در صورت صلاحدید بهترین فوق تخصص جراحی زیبایی چشم در تهران ممکن است با عمل کانتوپلاستی و با هدف تغییر وضعیت و اصلاح شیب چشم همراه شود. به طور کلی عمل زیبایی چشم ، با بی حسی موضعی انجام می شود و غالبا حدود 30-60 دقیقه طول می کشد.

کاندیدای جراحی اپی کانتوپلاستی

چنانچه چین خوردگی اپیکانتال در شما ضخامت زیادی داشته و سبب خسته یا کوچک به نظر رشیدن چشم هایتان شده باشد ؛ شما گزینه مناسبی برای عمل مذکور می باشید. در صورتی که تمایل به درشت تر نشان دادن چشم ها دارید ، کاندید خوبی برای اپیکانتوپلاستی است. در حالت کلی ، به منظور انجام عمل جراحی اپی کانتوپلاستی در تهران ؛ باید در سلامت کامل بوده و بیماری خاصی نداشته باشید. ابتلا به برخی بیماری ها ، در روند بهبودی بدن تداخل ایجاد می¬کند. لازم به ذکر است در صورتی که دخانیات مصرف می کنید ؛ پزشک از شما می خواهد سیگار را به مدت سه هفته قبل و پس از جراحی قطع کنید.

مزایا جراحی اپی کانتوپلاستی

  • چشمان شما پس از این عمل جراحی ، بزرگتر و روشن تر به نظر می رسند.
  • این جراحی ، ظاهر خسته چشم ها را اصلاح و برطرف می کند.
  • طی این عمل ، بافت چربی از قسمت داخلی و بالای چشم برداشته می شود.
  • ظاهر چشم را کشیده و صورت را متعادل می کند.
  • بهبود مادام العمر برای چشم و ظاهر شما را به همراه دارد.
  • فاصله بین گوشه داخلی چشم یا کانتال را کاهش می دهد و باعث می شود چشم ها به یکدیگر نزدیکتر شوند.
  • باید اشاره داشت که چین خوردگی سنگین اپیکانتال ، باعث انسداد در شکل گیری طبیعی چین خوردگی اولیه پلک می شود.

بنابراین اپی کانتوپلاستی ، غالبا همراه با جراحی پلک دوتایی انجام می شود و کمک می کند تا قسمتی از چین و چروک اپیکانتال برداشته شود ؛ به گونه ای که چین و چروک بدون کشش و زخم به طور طبیعی در آن جا بگیرد.

اپی کانتوپلاستی - دکتر کشکولی

در حین جراحی اپی کانتوپلاستی چه اتفاقی می افتد ؟

دو نوع متفاوت از این نوع جراحی زیبایی چشم وجود دارد که عبارتند از :

  • اپی کانتوپلاستی میانی : این نوع از جراحی ، بر گوشه داخلی چشم متمرکز است و چشم را بزرگ تر و بازتر می کند.
  • اپی کانتوپلاستی جانبی : متد جانبی ، نه تنها بر چین داخلی چشم توجه دارد ؛ بلکه گوشه بیرونی چشم را نیز هدف قرار می دهد.

توجه داشته باشید که به طور کلی جراحی اپی کانتوپلاستی در تهران تحت بیهوشی عمومی انجام می شود ( البته در برخی موارد ، بسته به وضعیت و شرایط فرد و صلاحدید پزشک ، ممکن است تحت بیحسی موضعی نیز انجام پذیرد ). فوق تخصص جراحی زیبایی چشم خوب در تهران در مرحله بعدی ، برش های کوچکی در نواحی مشخص شده در اطراف گوشه چشم ایجاد می کند و از طریق این برش ها یا اصطلاحا فلپ ها ، مبادرت به بازسازی فرم پلک داخلی می نماید. توجه داشته باشید که جراح پس از ایجاد برش های مورد نظر ، پوست اضافی را برداشته و در نهایت محل برش ها را بخیه زده و بدین ترتیب فرم چشم را بهبود می بخشد.

آمادگی برای جراحی اپی کانتوپلاستی در تهران

  1. افرادی که تصمیم به انجام جراحی چشم گربه ای می گیرند ؛ باید سابقه پزشکی خود ، هرگونه حساسیت دارویی ، نارسایی پزشکی جدی و همچنین داروهای خاصی که مصرف می کنند را به پزشک خود اطلاع دهند.
  2. قبل از عمل ، پزشک فوق تخصص جراحی پلاستیک چشم که صلاحیت انجام این جراحی را داراست به معاینه فیزیکی متقاضی این عمل جراحی پرداخته و آزمایشات تشخیص طبی لازم را درخواست می نماید.
  3. مصرف دخانیات ( سیگار ، قلیان و غیره ) ، باید حدودا از 3 الی 4 هفته قبل از جراحی متوقف گردد ؛ زیرا نیکوتین ، گردش خون را مختل کرده و بر روند نقاهت جراحی ، تاثیر منفی می گذارد.
  4. نوشیدنی های الکلی از یک هفته قبل از جراحی اپی کانتوپلاستی تا پایان دوره نقاهت این جراحی ، ممنوع خواهد بود.
  5. مصرف هر گونه دارو ؛ از قبیل داروهای هورمونی ، ضد انعقاد خون ، استروئید آنابولیک از 4 الی 6 هفته پیش از عمل جراحی ، باید متوقف گردد.
  6. از 2 هفته قبل باید نسبت به قطع مصرف داروهای مسکن ؛ اعم از آسپیرین ، ایبوپروفن ، داروهای ضد التهاب و مکمل های گیاهی که موجب افزایش خونریزی در حین و بعد از عمل می شوند ؛ اقدام گردد.

 

اپی کانتوپلاستی - پروفسور کشکولی

 

تکنیک های جلوگیری از ایجاد زخم

می توان از دو روش ، برای پیشگیری از زخم استفاده کرد.

  1. تکنیک اول ؛ شامل مرتب سازی مجدد بافت چشم داخلی و پلک پایین است.
  2. تکنیک دوم ؛ شامل حرکت دادن بافت اپیکانتال برای دستیابی به انعطاف پذیری درون پوست اپیکانتال است.

مراقبت های بعد از عمل اپی کانتوپلاستی

  • به مدت 4 ساعت پس از جراحی ، نوشیدنی و غذای گرم نخورید.
  • از کمپرس سرد و قطره چشمی ، کرم آنتی بیوتیک و داروهای ضد درد تجویزی استفاده کنید.
  • از استعمال سیگار خودداری کنید ؛ زیرا دخانیات ، روند بهبودی را مختل می کند.
  • تورم و قرمزی خفیف در اطراف محل برش مشاهده می شود.
  • در هفته اول ، بیمار باید از فعالیت هایی که می تواند باعث خشکی چشم شود ؛ مانند تماشای تلویزیون ، استفاده از گوشی همراه یا رایانه ، خواندن یا استفاده از لنزهای تماسی خودداری کند.
  • بیمار باید چند روز اول دوره بهبودی ، برای جلوگیری از تشدید ورم و کبودی ؛ در هنگام خواب سر را تا جایی که ممکن است در موقعیت بالاتر از حد بدن قرار دهد.
  • افراد می توانند در حدود یک هفته پس از جراحی ، به روال عادی خود برگردند.
  • استفاده از عینک آفتابی تیره ، برای دو تا سه هفته اول بعد از عمل جراحی اپی کانتوپلاستی توصیه می شود.
  • استفاده از عینک ، باعث محافظت از چشم در برابر تحریکاتی می شود که در اثر تماس با نورخورشید و باد ایجاد می گردد.
  • استراحت چشم در چند هفته اول توصیه می شود ، زیرا چشم به راحتی خسته می شود.
  • از انجام هرگونه فعالیتی که باعث افزایش جریان خون در چشم می شود ، باید در اولین ماه جراحی خودداری شود. ( این فعالیت ها ؛ شامل بلند کردن اجسام سنگین ، خم شدن یا حتی گریه می باشد. )
  • قبل از شروع مجدد یک رژیم ورزشی خاص ، با بهترین جراح زیبایی چشم تهران صحبت کنید.
  • حداقل 2 هفته از شنا ، سونا و حمام آفتاب ، لنزهای تماسی و استفاده از مژه مصنوعی خودداری کنید.
  • دوش گرفتن روز بعد از جراحی ، مانعی ندارد.
  • بعد از جراحی اپی کانتوپلاستی صورت را به آرامی بشویید و خشک کنید به طوری که بخیه‌ها کشیده نشوند.

 

 

آیا می توان این جراحی زیبایی چشم را داخلی را همزمان با جراحی معمول پلک دوتایی آسیایی انجام داد ؟

بله ، می توان انجام داد. افراد اغلب به طور همزمان هم به جراحی اپی کانتوپلاستی داخلی و هم به جراحی پلک دوتایی نیاز دارند.

چه موقع بخیه های جراحی چشم گربه ای کشیده می شوند ؟

بخیه ها معمولا 5 تا 6 روز پس از جراحی کشیده می شوند.

آیا جراحی اپی کانتوپلاستی عوارضی به همراه دارد ؟

این عمل جراحی یک پروسه تهاجمی است ؛ به همین خاطر نمی توان از ریسک عوارض بعد از ان به طور کامل چشم پوشی کرد. همچون سایر جراحی های دیگر درصدی به عارضه های احتمالی اختصاص داده می شود. برای آن که خطر این اثرات کاهش یابد ، بایستی تحت نظر یک جراح با تجربه و با مهارت جراحی شوید. بدین نحو درصد رضایت از نتیجه نیز تا حد زیادی افزایش می یابد. اگر بخواهیم عوارض احتمالی اپی کانتوپلاستی را معرفی کنیم می توانیم به موارد زیر اشاره نماییم :

برجای ماند اسکار : یکی از این عارضه ها احتمال ماندگار بودن محل برش های جراحی است. امروزه جراحان با بکارگیری تکنیک های جدید سعی می کنند برش ها را در محلی ایجاد نمایند که حتی در صورت برجای ماندن اسکار ، در معرض دید قرار نگیرند. اسکارها بعد از جراحی برای چند ماه مشخص هستند و در نهایت با گذر زمان بهبود یافته و کمرنگ می شوند.

حساسیت : یکی دیگر از عارضه هایی که ممکن است بیمار به آن دچار شود، حساسیت به داروی بیهوشی یا بخیه های مورد استفاده است. البته این مورد بسیار نادر است ؛ زیرا در جلسه پیش از جراحی تمام تست های لازم برای پی بردن به این موارد انجام می پذیرد.

عفونت : عفونت عارضه ای است که بعد از هر جراحی فرد را تهدید می کند. در عمل چشم گربه ای نیز ممکن است به دلیل عدم مراقبت صحیح فرد از محل برش ها و جراحت ها و تجمع عوامل بیماری زا در آن ناحیه ، عفونت نمود یابد.

دوره ریکاوری اپی کانتوپلاستی به چه صورت است ؟

کسانی که تحت جراحی مذکور قرار می گیرند باید بدانند که دوره نقاهت چندان سختی را پیش رو نخواهند داشت. اکثر افراد بعد از عمل در اطراف چشم های خود ، ورم و کبودی را تجربه می کنند که ظرف یک هفته برطرف می شود. ورم خفیف باقی مانده نیز رفته رفته در 8 الی 12 هفته بعد از جراحی بهبود می یابد. در روز 4 الی 6 دوره ریکاوری ، بایستی برای کشیدن بخیه ها ( درصورت جذبی نبودن) به مطب پزشک مراجعه کنید. انتظار می رود با گذشت 2 هفته افراد بتوانند به محل کار خود بازگردند. البته این بازه ممکن است برای همه افراد نیز یکسان نباشد. برای اینکه در دوره ریکاوری به مشکل برنخورید ، بهترین فوق تخصص جراحی زیبایی چشم در تهران دستورالعمل مراقبتی را به شما اموزش می دهد که بایستی حتما طبق گقته های ایشان عمل کنید.

جراحی اپی کانتوپلاستی برای درمان چه مشکلاتی مناسب است ؟

این پروسه ممکن است با هدف غیر درمانی و زیبایی و یا برطرف نمودن انواع مشکلات چشمی انجام شود. از جمله مهم ترین کاربردهای جراحی اپی کانتوپلاستی به موارد زیر می توان اشاره نمود :

افتادگی پلک : کاهش کلاژن سازی با افزایش سن را می توان اصلی ترین علت افتادگی پلک دانست که می توان به کمک این جراحی آن را برطرف نمود.

اکتروپیون : به حالتی که پلک بیمار و مژه های آن به سمت بیرون برگشت پیدا کند به صورتی که سطح چشمی پلک در معرض دید قرار بگیرد ، Ectropion گفته می شود.

جراحی زیبایی پلک : می توان برای تغییر گوشه های خارجی و فرم کلی چشم نیز عمل کانتوپلاستی انجام داد. همچنین این پروسه در افرادی که می خواهند ظاهر چشم های آن ها بزرگتر باشد ، کاربرد دارد.

چه تفاوتی بین عمل کانتوپلاستی و اپی کانتوپلاستی وجود دارد ؟

هر دو این عمل ها برای اصلاح زاویه چشم کاربرد دارند و به عنوان جراحی بزرگ کردن چشم نیز شناخته می شوند و در میان عموم شهرت دارند. با این حال تفاوت های بین این دو جراحی وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره شده است :

در عمل کانتوپلاستی در گوشه بیرونی چشم ، برش لازم ایجاد می شود که این برش بین دو پلک بالا و پایین فاصله ایجاد می کند. در نهایت این تکنیک موجب درشت به نظر رسیدن ظاهر چشم خواهد شد. این در حالی است که در جراحی اپی کانتوپلاستی قسمت داخلی چشم دستخوش تغییر می شود و برای کشیدن چشم ها کاربرد داشته که در نهایت به چشم ها حالت گربه ای می بخشد به همین علت است که این جراحی را با نام عمل چشم گربه ای نیز می شناسند. افرادی که چشم های شرقی یا به اصلاح چشم بادامی دارند می توانند برای درشت کردن چشم های خود عمل اپی کانتوپلاستی انجام دهند معمولا این پروسه به همراه بلفاروپلاستی انجام می شود. لازم به ذکر است که هرچند این دو جراحی شباهت های بسیاری با یکدیگر دارند اما در نهایت فرم متفاوتی را در چشم ها ایجاد می کنند ؛ بنابراین لازم است با مشورت جراح پلاستیک چشم ، و بیان نمودن انتظارات و هدفی که از جراحی دارید ، یکی از این تکنیک ها برای جراحی شما استفاده شود.

آیا بخیه های عمل اپی کانتوپلاستی در خارج از پلک زده می شوند ؟

بله معمولا این بخیه ها در امتداد نهایی خط عمل جراحی پلک و در گوشه داخلی چشم زده می شوند.

آیا جای بخیه های عمل جراحی چشم گربه ای باقی می ماند ؟

جای بخیه های جراحی بزرگ کردن چشم به مرور کمرنگ شده و معمولا تا 60 الی 80 درصد آن محو می شود ، به صورتی که دیگر به وضوح قابل مشاهده نیست.

چه مواردی در هزینه جراحی اپی کانتوپلاستی تاثیر دارند ؟

  • دستمزد جراح و دستیاران اتاق عمل
  • محل و موقعیت انجام جراحی
  • میزان پیچیدگی و گستردگی عمل
  • مدت زمان بستری شدن در کلینیک جراحی
  • هزینه های مربوط به اتاق عمل و تجهیزات به کاربرده شده

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

نظرات

ثبت نام
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
evelyn
1 سال گذشته

I’m ready for you http://tiny.cc/gz35vz