تومور حدقه

تومور حدقه بیماری چشمی است که با جراحی تومور حدقه چشم برطرف می شود. حدقه چشم در حقیقت ، حفره ای استخوانی است که در بخش قدامی جمجمه واقع شده و کره چشم ، اعصاب ، عضلات و بافت همبند ؛ درون آن قرار دارد. تومورهای حدقه چشم ؛ می توانند خوش خیم ( غیرسرطانی ) بوده یا بدخیم ( سرطانی ) باشند و از نواحی مجاور چشم یا نواحی دیگر بدن به اوربیت چشم ، متاستاز یا سرایت کند.  تومورهای چشم ، از نظر سن بسیار متفاوت هستند و شامل کیست ، آسیب های عروقی ( ناشی از رگ های خونی ) ، لنف ، تومورهای نوروژنیک ( ناشی از اعصاب ) و تومورهای ثانویه ( متاستاتیک ) می شوند. در صورتی که اطلاعاتی در این باره ندارید ، مطالعه مقاله پیش رو از پروفسور محسن بهمنی کشکولی ، فوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی در تهران ، می تواند مفید واقع شود.

 

تومور حدقه

 

انواع تومورهای حدقه چشم

با توجه به نوع ساختار حدقه چشم ، این عضو مهم بدن در معرض ابتلا به انواع تومور قرار دارد. به طور کلی انواع مختلفی از تومورهای حدقه ، هم در کودکان و هم در بزرگسالان وجود دارد. خوشبختانه اکثر تومورهای حدقه چشم ، خوش خیم هستند ؛ اما با این وجود باید اشاره داشت که این تومورها می توانند به چشم و ساختارهای اطراف آن آسیب برسانند. تومور حدقه چشم ، موارد ذیل را شامل می شود :

  1. تومورهای عروقی : این نوع از تومورها ، منجر به تغییر رنگ پلک و همچنین بیرون زدگی کره چشم می شوند.
  2. تومورهای عصبی : تومورهای عصبی ، اعصاب بینایی و سایر اعصاب را نیز درگیر می سازند.
  3. تومورهای غدد اشکی : این نوع از تومورها از سینوس ها انتشار یافته و به سمت حدقه چشم گسترش می یابند و سبب بیرون زدگی کره چشم ، افتادگی پلک و بزرگ شدن غدد اشکی می شوند.
  4. لنفوم : تا زمان پیشرفت بیماری ، علامت مشخصی از خود بروز نمی دهند. لازم به ذکر است که تومورهای دیگری نیز وجود دارند که از یک بخش دیگر بدن ؛ گسترش یافته و به تومور حدقه چشم می انجامند.

علل ایجاد کننده تومور حدقه

تومورهای حدقه ، غالبا در پی اختلالات ژنتیکی وراثتی پدید می آیند و در برخی موارد نیز به دنبال علل ثانویه ؛ نظیر  وجود تومور یا سرطان در دیگر اعضای بدن ؛ اعم از ریه ، سینه ، پروستات و غیره و گسترش آن به حدقه چشم رخ می دهند.

علائم تومور حدقه

توجه داشته باشید که بعضی تومورها به آرامی رشد می­ کنند و علائمی ندارند ، در حالی که این تومورها می توانند در بعضی بیماران به سرعت رشد کنند. اکثر بیماران مبتلا به تومور حدقه ، برجستگی چشم یا پروپتوز را تجربه می کنند. اما معمولا قبل از شروع برآمدگی چشم ؛ با تغییر در بینایی ، دوبینی یا درد چشم مواجه می شوند. البته باید اشاره داشت که عفونت ، التهاب و بعضی از سرطان های چشم ؛ نیز می تواند باعث درد چشم شوند. لازم به ذکر است که بسیاری از علائم تومور چشم را می توان با بیماری های دیگری ؛ مانند بیماری تیروئید چشم ، انواع التهابات یا عفونت ها مشاهده کرد.

از عمده ترین علائم تومورهای حدقه ، می توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • دوربینی
  • دوبینی یا دیپلویی
  • افتادگی پلک
  • بیرون زدگی کره چشم
  • احساس درد در اطراف چشم
  • خونریزی مداوم در چشم
  • انحراف چشم یا استرابیسم
  • اختلال در بینایی یا فقدان بینایی
  • بیرون زدگی کره چشم از حدقه
  • ضایعاتی مشابه خال در نواحی اطراف چشم
  • افتادگی و تغییر شکل پلک ها همراه با یا بدون توده

 

 

تشخیص تومور حدقه

تومورهای چشم ، علاوه بر آسیب رساندن به بینایی ؛ می توانند به عصب بینایی ، مغز و بقیه بدن نیز سرایت کنند. زیرا ملانوم تمایل دارد از طریق رگ های خونی به اندام های دور منتقل شود. بنابراین ، تشخیص و درمان به موقع از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است ؛ تشخیص تومور و معاینه دقیق ، توسط پزشک متبحر ؛ امری بسیار مهم است. از این رو توصیه می شود به منظور تشخیص تومـور حدقه در تهران ، به پزشک فوق تخصص جراحی پلاستیک چشم مراجعه گردد. جراح پلاستیک چشم خوب در تهران ؛ می تواند به بهترین وجه علائم بیمار را در نظر بگیرد ، بینایی را ارزیابی کند و سلامت ساختار و عملکرد طبیعی چشم را بررسی نماید. بهترین روش تشخیص این بیماری ، استفاده از روش های تشخیصی ؛ از جمله سونوگرافی ، سی تی اسکن و ام ار آی می باشد ؛ به کمک این روش ها می توان نوع احتمالی تومور را نیز مشخص کرد. باید متذکر شد که نمونه برداری ، نوع دقیق تومور را تعیین می کند ؛ لذا در راستای تشخیص قطعی نوع تومور ، درخواست انجام نمونه برداری از تومور  صادر می گردد.

درمان تومور حدقه در تهران

باید توجه داشت که پس از مشخص شدن اندازه ، نوع و محل تومور ؛ می توان یک برنامه درمانی مناسب برای درمان این بیماری ، تعیین نمود. گزینه های درمانی متنوعی ، بسته به نوع تومور وجود دارد. لازم به ذکر است که جراحی همیشه ، تنها گزینه درمان نخواهد بود و برخی تومورها را می توان با پرتودرمانی ، شیمی درمانی یا ایمونوتراپی درمان کرد. به طور کلی از روش های زیر می توان به عنوان شیوه های درمانی تومـور حدقه یاد کرد :

  1. تزریق استروئید
  2. کرایوتراپی
  3. رادیوتراپی
  4. شیمی درمانی
  5. جراحی با لیزر
  6. جراحی تومـور حدقه

توجه داشته باشید ، در خصوص تومورهایی که سبب بروز اختلال در عملکرد چشم می شوند ؛ به منظور درمان این بیماری ، عموما از طریق جراحی به روش باز ، تومور به طور کامل برداشته شده و در عین حال بینایی نیز حفظ می گردد.

لازم به ذکر است که در حال حاضر ، جراحی تومور حدقه در تهران با دکتر کشکولی با استفاده از تصویر برداری ؛ به جایگزین درمانی بسیار ایمن تر از گذشته تبدیل شده است. در مواردی که سرطان چشم پیشرفته باشد ، حدقه چشم به صورت تهاجمی برداشته می شود و چشم مصنوعی ( پروتز چشمی ) جایگزین آن می گردد. چشم مصنوعی یا پروتز ، امروزه تقریبا به طور طبیعی حرکت می کند و در واقع از چشم طبیعی قابل تشخیص نیست  ؛ گرچه ناگفته نماند که پروتز چشمی ، بینایی ندارد. در ارتباط با درمان تومورهایی که بافت های دیگر را مورد تهاجم قرار داده اند ، لازم به ذکر است که نیاز به انجام نمونه برداری ضروری خواهد بود ؛ زیرا در این نوع از تومورها ، روش درمان بر اساس نتیجه نمونه برداری تعیین می گردد.

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

نظرات

ثبت نام
اطلاع از
guest
2 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
择偶网
3 سال ها گذشته

这个不错耶,我喜欢!

violet
1 سال گذشته

Thick and full of cum. Who needs a morning fuck? https://is.gd/dBsd60