جراحی تومور حدقه چشم

جراحی تومور حدقه چشم چیست ؟ تومور اربیت یا تومور حدقه ، به تومورهایی گفته می شود که در بافت حدقه چشم یا متاستاز سرطان از دیگر قسمت های بدن به چشم ایجاد می شود. این تومورها می توانند بسته به سن بیمار متفاوت باشند ، اما به طور کلی شامل کیست ، ضایعه عروقی ( ناشی از عروق خونی ) و تومورهای عصبی هستند. تومورهای اربیت ، ممکن است مستقیما از ساختارهای اطراف صورت ، ازجمله سینوس ها یا مغز منتشر شوند. تومورها در واقع ، رشد غیرطبیعی بافت می باشند که می توانند خوش خیم ( غیرسرطانی ) یا بدخیم ( سرطانی ) باشند. تا انتهای این مطلب از پروفسور محسن بهمنی کشکولی ، بهترین فوق تخصص جراحی های زیبایی چشم در تهران ، همراه باشید.

 

جراحی تومور حدقه چشم - دکتر کشکولی

تومور حدقه چشم

خوشبختانه تومور حدقه چشم ، یک بیماری بسیار نادر است ؛ توجه داشته باشید که بیش از 1500 نوع مختلف تومور وجود دارد که می توانند بر اربیت تاثیر بگذارند. اکثر این تومورها خوش خیم هستند و به دلیل قرارگرفتن و نزدیک بودن آنها به ساختارها واندام های حیاتی ؛ از جمله چشم و عضلاتی که چشم را حرکت می دهند و همچنین غده های اشکی ، عصب ها و رگ های اربیت ، سینوس ها و مغز ؛ نارسایی هایی ایجاد می کنند. لازم به ذکر است تومورهایی که روی اربیت یا کاسه چشم قرار گرفته اند ، باید هرچه زودتر ارزیابی و تحت درمان قرارگیرند ؛ ضمنا در صورت نیاز به انجام جراحی تومور حدقه چشم باید توجه داشت که انجام جراحی در این فضای کوچک با ساختارهای حیاتی زیاد ، خیلی پیچیده و دشوار است.

علائم تومور حدقه چشم

اغلب تومورهای حدقه چشم می توانند علائمی مانند بیرون زدگی چشم ، درد ، دوبینی ، قرمزی ، احساس بیحسی یا سوزن سوزن شدن ، حرکت ناهماهنگ چشم ، وروم و افتادگی پلک به همراه داشته باشند. ناگفته نماند که تومور اربیت در برخی موارد ممکن است نشانه ای نداشته باشد و علائم آن ، به تدریج و در بازه زمانی طولانی نمود یابد ؛ به هرحال ، برخی از بیماران شروع علائم تومور حدقه چشم را سریع تر تجربه می کنند.

متداول ترین علائم تومور حدقه چشم ، برآمدگی قابل ملاحظه یا همان بیرون زدگی چشم است. توجه داشته باید که تومورهای حدقه چشم ، غالبا ایجاد درد یا فشار بر کاسه چشم می کنند. همچنین تومورهای کاسه چشم ، در ساختارعصبی معمولا موجب مشکلات بینایی می شوند ؛ مانند دوبینی و از دست دادن بینایی. لازم به ذکر است که علائم تومور حدقه چشم ، می­ تواند در تشخیص اولیه تومور بدخیم فاکتوری مهم باشد ، لذا ارزیابی سریع این نشانه ها مهم است.

تشخیص تومور حدقه

پیش از اقدام برای جراحی تومور حدقه چشم در تهران لازم است عارضه درست تشخیص داده شود. تشخیص به هنگام تومور اربیت یا حدقه ، حیاتی ترین فاکتور در درمان این بیماری است. اگرچه بسیاری از این تومورها خوش خیم هستند ، اما با این وجود باز هم احتمال سرطانی شدن آن ها وجود دارد. از این رو تشخیص هرچه سریع تراین بیماری و درمان فوری آن در مراحل اولیه بیماری ، بسیار مهم است. توجه داشته باشید که بسیاری از این تومورها باید نمونه برداری شوند تا بدین ترتیب بتوان ماهیت جراحت و درمان مناسب را مشخص کرد. بهترین فوق تخصص جراح پلاستیک چشم در تهران به منظور تشخیص دقیق این بیماری ، پس از بررسی علائم آن به ارزیابی ساختار طبیعی و عملکرد ساختار اربیت می پردازد و در صورت لزوم جهت بررسی بهتر ؛ تصویربرداری ، اولترا سونوگرافی ، سی تی اسکن ­و ام آر آی درخواست خواهد کرد.

 

ضرورت جراحی تومور حدقه چشم

جراحی برای برداشتن تومور حدقه ، یک روند پیچیده می باشد. علت پیچیدگی روند ، به موقعیت حساس آن مربوط می شود. بنابراین در زمان اجرای روند ، یک تیم نوروسرجری بسیار حرفه ای که دارای تجربه کافی در این خصوص می باشند ، باید وارد عمل شوند. هدف از جراحی تومور حدقه موارد زیر می باشد :

  • پیشگیری از بد خیم شدن و جلوگیری از پیشرفت پیدا کردن تومور ، به مرحله ای که برای زندگی فرد تهدید کننده باشد.
  • حفظ بینایی و محافظت از چشم ها
  • تسکین دادن علائم تومور حدقه و بازیابی سلامت بیمار

بیماران معمولاً سه تا هفت روز در بیمارستان بستری شده ، و زمان ریکاوری بین دو تا شش هفته می باشد. در برخی موارد ، تنها روش برای برداشتن تومور و حفظ زندگی بیمار ، انجام فرایند هسته درآوری یا بیرون آوردن چشم است. خوشبختانه ، زمانی که جراحی برای برداشتن تومور ، به دست یک تیم ماهر و با تجربه متشکل از جراح اعصاب ، جراح پلاستیک ، و جراح اوفتالمیک انجام شود ، می توان از این اقدام پیشگیری و خودداری نمود. زمانی که هسته درآوری مورد نیاز باشد ، یک چشم مصنوعی یا پروتز چشمی را می توان به ماهیچه ها متصل نمود. به طوری که این چشم پروتز ، شده بتواند به همراه بخش باقی مانده چشم حرکت کرده و در نتیجه ، از نظر زیبایی ظاهر مطلوبی را خلق نماید.

 

 

جراحی تومور حدقه چشم

در برخی موارد فوق تخصص جراحی چشم در تهران ، جراحی تومور اربیت یا کاسه چشم را بهترین گزینه می داند. عمل تومور حدقه چشم ، تحت بیهوشی عمومی یا گاها به صورت سرپایی انجام می شود. جراحی تومور حدقه چشم به روش های متعددی قابل انجام است که به طور کلی در این جراحی ؛ با استفاده از برش های کوچک ، امکان دسترسی به تومور حدقه چشم فراهم می گردد. انتخاب نوع جراحی یا ترکیب روش های جراحی ، برحسب اندازه و محل قرار گرفتن ضایعه و جراحت تعیین می شود ؛ ضمنا بهترین روش برای انجام این جراحی ، به نوع و محل دقیق تومور بستگی دارد.

 

جراحی تومور حدقه چشم - پروفسور کشکولی

 

دستاورد

یکی از دشواری هایی که در حوزه جراحی برای تومور حدقه با آن روبرو می شویم ، تعیین دستاورد یا مسیری است ، که جراح یا جراحان برای رسیدن به تومور انتخاب می کنند. بر حسب موقعیت و ماهیت تومور ، جراح باید بتواند از قسمت پهلو ، یا از بالا یا زیر چشم ، ( از طریق ایجاد برش هایی در طول ابرو یا در طول پلک ) به ناحیه مورد نظر دست پیدا کند.

برداشتن تومور و بازسازی جمجمه

جراحی تومور حدقه چشم در تهرن با پروفسور کشکولی ، گاهی بین چهار تا هشت ساعت طول می کشد و مدت زمان اجرای روند ، به اندازه پیچیدگی آسیب بستگی دارد. بازسازی جمجمه یا حدقه ( حدقه چشم ) بعنوان بخشی از درمان ، مورد نیاز می باشد. بعلاوه ، نقص های اکتسابی که در اثر آسیب دیدگی یا آسیب های خوش خیم از قبیل بیماری گریوز یا پاژت ایجاد می شود ، نیز در درمان بازسازی مورد نیاز می باشد. البته بافت بدن خود بیمار معمولاً در اجرای مطلوب روند بازسازی ، تاثیر گذار می باشد ؛ ولی پیشرفت ها در تکنولوژی جراحی و استخوان ، مواد جدید و هیجان انگیزی را معرفی کرده است ، که این پیشرفت ها شامل صفحات و پیچ های تیتانیوم ، هیدروکسی آپاتیت ها ، پلی اتیلن های متخلخل ، یا ابزار تثبیت قابل جذب می باشد.

 

جراحی تومور حدقه چشم - دکتر کشکولی

جراحی برای بیماری گریوز در تهران

برخی بیماران دارای بیماری گریوز ، به روند جراحی برای قرار دادن پلک در موقعیت جدید نیاز دارند. در موارد حادتر ، خود چشم و عصب بینایی نیز به قرار گرفتن در موقعیت جدید و برداشته شدن فشار نیاز دارد. بهترین جراح فوق تخصص چشم در تهران می تواند تغییراتی را در اطراف چشم ( حدقه ) برای دستیابی به نتایج عملکردی و زیبایی مطلوب ، ایجاد نماید.

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

نظرات

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات