درمان افتادگی پلک بالا

افتادگی پلک پاتولوژیک که به آن پتوز نیز گفته می شود ، ممکن است به علت تروما ، افزایش سن یا اختلالات مختلف پزشکی رخ دهد. وقتی این عارضه برای یک چشم اتفاق بیفتد به آن پتوز یک طرفه و هنگامی که برای هر دو چشم اتفاق بیفتد به آن پتوز دو طرفه گویند. در ارتباط با درمان افتادگی پلک بالا باید گفت که این اختلال نیاز به مداخله پزشکی خواهد داشت. افتادگی پلک بالا ممکن است موقتی یا دائمی باشد. به گفته پروفسور محسن بهمنی کشکولی این عارضه می تواند در بدو تولد وجود داشته باشد که به آن پتوز مادرزادی می گویند یا می تواند در طول زندگی ایجاد گردد.

درمان افتادگی پلک بالا

لازم به ذکر است که بسته به شدت شرایط ، افتادگی پلک بالا ممکن است موجب انسداد مردمک چشم یا کاهش دید شود. با این حال به دلیل روند طبیعی پیری ، افتادگی پلک بالا در بزرگسالان و افراد مسن رایج تر است. عضله لواتور وظیفه بالا بردن پلک را بر عهده دارد. با افزایش سن ، این عضله ممکن است کشیده شود و در نتیجه باعث افتادگی پلک گردد.

البته به خاطر داشته باشید که افراد در هر سنی می توانند تحت تأثیر این بیماری قرار گیرند ؛ حتی نوزادان گاهی با این عارضه متولد می شوند ، اگرچه این اتفاق کم است. شایعترین علت ابتلا به پتوز مادرزادی ، عضله لواتور می باشد که به درستی رشد نکرده است. کودکانی که دچار پتوز می شوند ممکن است به تنبلی چشم نیز دچار گردند. این اختلال همچنین می تواند دید آن ها را محدود نماید. گاهی اوقات علت افتادگی پلک بالا مشخص نیست و در مواردی ممکن است به دلیل تروما یا مشکلات عصبی باشد.

درمان افتادگی پلک بالا

چه افرادی دچار افتادگی پلک بالا می شوند ؟

به طور کلی دلایل مختلفی ( از دلایل ساده گرفته تا دلایل جدی تر ) وجود دارند که می توانند منجر به افتادگی پلک بالا یا اصطلاحا پتوز شوند. لذا پزشک متخصص ، با انجام معاینات مختلف می تواند به تشخیص این مسئله بپردازد که چه عاملی سبب بروز افتادگی در پلک بالا شده است.

علائم افتادگی پلک بالا چیست ؟

علائم اصلی افتادگی پلک بالا این است که یکی یا هر دو پلک فوقانی آویزان می شوند. متاسفانه در بعضی موار د، این مسئله می تواند روی بینایی شما تاثیر بگذارد. همچنین ممکن است چشمان شما بسیار خشک شود یا آبریزش چشم داشته باشید و در اثر این اختلال ، چهره شما خسته به نظر برسد. مناطق اصلی که تحت تاثیر قرار می گیرد دور چشم خواهد بود و شاید دچار دردی شوید که می تواند باعث ناراحتی شما گردد. لازم به ذکر است که برخی از افراد مبتلا به پتوز شدید ممکن است مجبور شوند سر خود را به عقب کج کنند تا در هنگام صحبت با دیگران طرف مقابل را به خوبی ببینند.

تشخيص افتادگی پلک بالا

به منظور تشخیص قطعی افتادگی پلک بالا ، پزشک در ابتدا معاینات فیزیکی را بر روی بیمار انجام داده و از او در ارتباط با سوابق پزشکی اش سوال خواهد کرد. پس از آن که بیمار به تبیین شرح حال خود و این که چطور افتادگی پلک بالا برای او اتفاق افتاده است پرداخت ؛ پزشک در خصوص این که چه مدت زمانی از این اتفاق می گذرد نیز از وی سوال کرده و در نهایت آزمایشات لازم جهت تعیین علل اصلی وقوع این اختلال ، درخواست می کند. در راستای تشخیص افتادگی پلک بالا ، پزشک ممکن است با تاباندن نور زیاد به وسیله یک لامپ مخصوص ، چشم بیمار را از نزدیک معاینه نماید.

توجه داشته باشید که امکان دارد در اثر انجام این آزمایش ؛ مردمک چشم ها کمی گشاد شده و در نتیجه ، بیمار دچار ناراحتی جزئی گردد. آزمایش دیگری که می توان از آن برای تشخیص افتادگی پلک بالا بهره برد ، تست Tensilon می باشد. طی این آزمایش ، پزشک ، دارویی به نام Tensilon  که تحت عنوان ادروفونیوم شناخته می شود را در یکی از رگ های بیمار تزریق می کند. این آزمایش تعیین می کند که وضعیتی به نام میاستنی گراویس باعث ایجاد افتادگی پلک شده است یا خیر؟

درمان افتادگی پلک بالا

عوامل خطرساز در ایجاد افتادگی پلک بالا

برخی از شرایط پزشکی وجود دارند که می توانند افراد را در معرض خطر ایجاد افتادگی پلک بالا قرار دهند. لازم به ذکر است که گاها افتادگی پلک های بالا می تواند نشانه وجود یک بیماری باشد ، به خصوص اگر این مسئله روی هر دو پلک اثر گذاشته باشد. توجه داشته باشید که اگر فقط یکی از پلک های شما دچار افتادگی شده است شاید در نتیجه آسیب دیدگی عصبی یا یک گل مژه موقت باشد. گاهی اوقات انجام برخی اعمال جراحی ، نظیر عمل لیزیک یا جراحی آب مروارید نیز می توانند موجب کشیدگی عضله لواتور و افتادگی پلک بالا شوند. در برخی موارد ، افتادگی پلک بالا به دلیل شرایط جدی تر مانند سکته مغزی ، تومور مغزی یا سرطان اعصاب یا ماهیچه ها ایجاد می شود. اختلالات عصبی که بر اعصاب یا عضلات چشم تاثیر می گذارند نیز می توانند منجر به افتادگی پلک بالا شوند. ناگفته نماند که افتادگی پلک بالا  ، می تواند برای هر فردی اتفاق بیفتد و تفاوت معنی داری در شیوع این اختلال بین جنسیت ها یا قومیت های مختلف وجود ندارد.

درمان افتادگی پلک بالا چگونه است ؟

به طور کلی درمان افتادگی پلک بالا به علت و شدت پتوز بستگی دارد. اگر این بیماری نتیجه افزایش سن یا مادرزادی است پزشک به شما توضیح می دهد که لازم نیست کاری برای درمان افتادگی پلک بالا انجام شود ، زیرا این بیماری معمولاً برای سلامتی مضر نیست. با این وجود اگر می خواهید اقدام به درمان افتادگی پلک بالا کنید ، ممکن است جراحی پلاستیک به شما پیشنهاد شود. اگر پزشک تشخیص دهد که افتادگی پلک بالا به دلیل بیماری و مشکل دیگری اتفاق افتاده به احتمال زیاد تحت درمان قرار خواهید گرفت. اگر پتوز محدوده بینایی شما را مسدود کرده باشد ، نیاز به درمان افتادگی پلک بالا خواهید داشت. بنابراین پزشک ممکن است عمل جراحی را به شما توصیه کند.

روش جدید در جراحی افتادگی پلک توسط پروفسور کشکولی بهترین جراح پلک تهران

جراحی افتادگی پلک بالا

در طی این جراحی ، ماهیچه لواتور محکم می شود. این کار باعث می گردد تا پلک بالا برود و در وضعیت مورد نظر قرار گیرد. برای کودکانی که به پتوز مبتلا هستند ، پزشکان گاهی اوقات برای جلوگیری از بروز تنبلی چشم جراحی را توصیه می کنند. با این وجود خطرات مرتبط با جراحی از جمله خشکی چشم ، خراشیده شدن قرنیه و هماتوم وجود دارد.

سایر روش ها برای درمان افتادگی پلک بالا

جایگزین دیگر برای درمان افتادگی پلک بالا یک عمل جراحی اسلینگ است که در آن از عضلات پیشانی برای بالا بردن پلک ها استفاده می شود. همچنین عینک هایی هستند که می توانند پلک را به سمت بالا نگه دارند که به آن ها پتوز کراچ می گویند. این روش درمان افتادگی پلک بالا در مواقعی که افتادگی موقتی باشد موثر است. اگر کاندید خوبی برای جراحی نیستید ، شاید این عینک ها به شما توصیه شود.

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

نظرات

ثبت نام
اطلاع از
guest
2 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
pornpics.win
3 سال ها گذشته

COVID-19 is raging.
Are you ok

Hold Porn
2 سال ها گذشته

First time here, haha