جراح پلک

آشنایی با جراح پلک

چشم ها در صورت ؛ بیش از هر عضو دیگری بیانگر سن ، احساسات و عواطف افراد می باشند. با بالا رفتن سن ، پوست به تدریج با علائم و نشانه های پیری مواجه می شود ؛ که این مسئله از کاهش سطح کلاژن و الاستین پوست ( کلاژن و الاستین ، در واقع تولید کننده پروتیئن مورد نیاز پوست بوده و تامین کننده جوانی پوست و چهره به شمار می روند ) ، نشأت می گیرد.

زمانی که علائم پیری در پوست ، پدیدار می گردد ؛ شاهد آن هستیم که چشم ها و همچنین پلک ها به علت پوست نازک و ظریفی که دارند ، بیش از هر عضوی ؛ این علائم را انعکاس می دهند و در نتیجه کاهش اعتماد به نفس را به دنبال دارند.

لازم به ذکر است که افزایش سن ، تنها دلیل پیدایش المان های کهولت سن در پلک ها محسوب نمی گردد و گاهی اوقات این موضوع ، می تواند ریشه وراثتی داشته و بدین ترتیب در سنین جوانی ؛ فرد را با علائمی از جمله چین و چروک ، افتادگی یا پف آلودگی پلک ها مواجه سازد.

قاعدتا رویارویی با علائم پیری و همانطور که اشاره شد ، پف زیر چشم و افتادگی پلک ؛ به خصوص در سنین جوانی ، مسئله ای است که سبب می شود سن فرد بیش از سن واقعی او به نظر رسیده و همچنین می تواند منجر به خسته یا بی حوصله به نظر رسیدن فرد نیز گردد.

بنابراین اشخاصی که با علائمی ؛ اعم از افتادگی و پف پلک ها روبرو هستند ، عموما درصدد یافتن راهکاری می باشند تا به کمک آن بتوانند نسبت به مرتفع نمودن این مشکلات از پلک های خود اقدام نموده و جوانی و شادابی را به چشم های خود باز گردانند.

جراح پلک

جراحی پلک

بلفاروپلاستی یا جراحی زیبایی پلک ، از جمله پرطرفدارترین و محبوب ترین اعمال زیبایی به شمار می رود که از طریق آن می توان نسبت به حذف یا جابجایی چربی های اضافی موجود در کیسه های چربی پلک ها و نیز حذف پوست اضافی پلک ها اقدام نموده و پلک هایی جوان و متعاقب آن چهره ای شاداب تر و جوان تر را برای افرادی که با اختلال پف پلک یا افتادگی پلک ها مواجه هستند ، به ارمغان آورد.

لازم به ذکر است در برخی افراد ، شدت افتادگی پلک بالا به حدّی است که سبب کاهش میدان بینایی می گردد و در نتیجه با انجام عمل بلفاروپلاستی می توان علاوه بر بهبود حالت ظاهری پلک ها ، وسعت دید را نیز اصلاح نمود.

لذا می توان اذعان نمود که جراحی زیبایی پلک ، بهبود کیفیت زندگی و افزایش اعتماد به نفس را به دنبال دارد.

دو پلکی چیست ؟

برخی افراد بدون چین و چروک پلک به دنیا می آیند که به آن مونولید یا یک پلکی می گویند و از نظر پزشکی هیچ مشکلی این افراد را تهدید نمی کند ؛ در مقابل برخی افراد نیز هستند که دارای چین خوردگی پلک هستند ، این حالت به پلک دوتایی ( پلک دوبل ) یا دو پلکی معروف است و افرادی که با این حالت مواجه اند باید تحت جراحی پلک دوتایی قرار گیرند.

در ذیل به برخی از دلایلی که نیاز به جراحی پلک دوتایی را ضروری می سازند ، اشاره داشته ایم.

  • دو پلکی بودن ، سبب بروز تداخل در بینایی شده است.
  • فرد به دلایل ظاهری ، تمایل به داشتن دو پلک متقارن دارد.
  • چین های ناشی از دو پلکی بودن ، موجب بزرگتر نشان دادن چشم ها شده است.
  • هر سبک آرایشی بر روی چشم ها ممکن نیست.

جراحی پلک دوتایی

مراحل اساسی برای جراحی پلک دوبل با استفاده از روش برش ، در زیر اشاره شده است :

خط پلک دوتایی با دقت اندازه گیری و با قلم مشخص می شود.

آرامبخش وریدی همراه با بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی تجویز می گردد.

چندین برش کوچک در امتداد خط پلک دوبل ایجاد می شود.

پوست مشخص شده ، بافت چربی و عضله حلقوی برداشته می شود.

برش های ایجاد شده ، با چسب مخصوص یا بخیه ؛ بسته می شوند.

لازم به ذکر است نتایج حاصل از این روش ، قابل بازگشت نیست.

انتخاب جراح پلک

همانطور که اشاره نمودیم ، جراحی پلک در صورتی به نتایج موفقیت آمیز خواهد انجامید که توسط یک جراح متبحر انجام پذیرد.

توصیه می شود افراد به منظور انجام جراحی زیبایی پلک ؛ جراحی را انتخاب کنند که به آناتومی و فیزیولوژی چشم و ساختار اطراف آن ، واقف بوده و همچنین به علم زیبایی شناسی نیز اشراف داشته باشد.

شایان توجه است که یک جراح پلک مجرب ؛ قادر خواهد بود بر اساس نیازهای منحصر به فرد هر شخص ، تکنیک جراحی متناسب با او را مورد استفاده قرار دهد و با انجام صحیح این جراحی از بروز عوارض احتمالی جراحی ؛ نظیر اشکال در بسته شدن پلک ها و غیره ممانعت به عمل آورد.

پروفسور کشکولی فوق تخصص جراحی پلاستیک چشم ؛ یکی از برجسته ترین جراحان پلک تهران می باشند که با اتکا بر تجارب موفقیت آمیز فراوانی که طی سالیان طبابت خود اخذ نموده اند ، کسب بهینه ترین نتایج از جراحی زیبایی پلک را برای مراجعین خود تضمین می نمایند.

سخنرانی پروفسور کشکولی بهترین جراح پلک تهران ، در کنگره جراحان پلاستیک چشم اروپا

 

برش جراحی در بلفاروپلاستی پلک تحتانی

بلفاروپلاستی پلک پایین ، روشی برای برداشتن پف پلک و بافت چربی اضافی از زیر چشم است. این روش زیبایی ، یکی از محبوب ترین جراحی ها برای دستیابی به جوان سازی صورت است.

به منظور انجام جراحی پلک پایین و رفع پف پلک تحتانی ، دو نوع برش وجود دارد که جراح متخصص بر اساس وضعیت و شرایط بیمار و صلاحدید خود یکی از این دو روش را انتخاب می کند.

  1. تکنیک ترانس ملتحمه (داخل پلک) : در این روش ، یک برش کاملا پنهان در داخل پلک پایین و در قسمت ملتحمه چشم زده می شود و  بدین ترتیب رسوبات چربی از پلک پایین برداشته می شود.
  2. تکنیک برش در پوست : در این روش برای از بین بردن پوست اضافی و سفت شدن پلک ؛ جراح اقدام به ایجاد برشی زیر خط مژه پلک پایین می کند و چربی های بیرون زده ، عضلات و پوست اضافی را بر می دارد.

برش جراحی در بلفاروپلاستی پلک فوقانی

برای انجام جراحی پلک بالا ، پوست و عضله اضافی همراه با بافت چربی برداشته می شود.

برشی که در این جراحی ایجاد می شود ، در امتداد چین های طبیعی پلک و گاهی اوقات به سمت گوشه خارجی چشم زده می باشد.

بافت زخم در خطوط طبیعی پلک می باشد ؛ لذا قابل مشاهده نخواهد بود ، مگر این که پلک بسته باشد.

چرا برخی از افراد به جراحی پلک نیاز دارند یا می خواهند انجام دهند ؟

با افزایش سن ، پوست اطراف چشم و پلک افتاده می شود. این امر باعث ایجاد کیسه های چشم یا چشمان کلاه دار و سنگین می شود. برخی از افراد همچنین کیسه چربی اضافی در اطراف چشم خود دارند که می تواند منجر به پلک های خسته و افتاده شود.

پوست اضافی اطراف چشم همچنین می تواند به دلیل آلرژی های طولانی مدت یا عفونت های پوستی ، سیگار کشیدن یا قرار گرفتن در معرض آفتاب برای مدت طولانی ایجاد شود.

گاهی اوقات ، این پوست اضافی می تواند سنگین باشد و باز کردن چشم را با مشکل روبرو کند، این امر می تواند بینایی را تحت تأثیر قرار دهد. برخی از افراد حالت پلک افتاده خود را دوست ندارند.

کانتوپلاستی

مقصود از کانتوپلاستی ، جراحی گوشه ( کانتوس ) خارجی چشم ؛ یعنی محل تلاقی پلک پایین و بالا می باشد که می تواند به دلایل پزشکی و زیبایی انجام پذیرد.

جراح پلک در این عمل جراحی ، این توانایی را دارد که با اصلاح شیب گوشه خارجی چشم که منجر به افتادگی پلک می شود ؛ فرم چشم را تغییر دهد.

این جراحی ، با هدف کشیده تر کردن چشم انجام می شود و به عمل چشم گربه ای نیز معروف است.

کانتوپلاستی ، طبیعتا منجر به کشیدگی مثبت کانتوس یا شیب رو به بالا می شود و به چشم حالت بادامی می دهد.

این جراحی در هر بیمار به شیوه متفاوتی انجام می شود ، اما هدف نهایی از آن ؛ برش تاندون کانتوس ، سفت کردن یا جابجایی آن است.

برای دسترسی به این تاندون ، یک برش معمولا در گوشه خارجی پلک زده می شود.

تاندون برای حمایت از پلک کشیده می شود و در موقعیت جدید خود بخیه می شود.

جراح کارآزموده و مجرب ، برش را در چین طبیعی پلک می زند ؛ تا اثر زخم بعد از عمل را به حداقل می رساند.

کانتوپکسی

اگر بیمار ، صرفا افتادگی مختصری را تجربه می کند ؛ مناسب تر خواهد بود تا جراحی کمتر تهاجمی کانتوپکسی برای او انجام شود.

لازم به ذکر است که کانتوپکسی ، فرم چشم را تغییر نمی دهد.

این عمل ، از بخیه برای تثبیت و تقویت تاندون کانتوس جانبی چشم ؛ بدون تغییر خط افقی پلک یا موقعیت گوشه چشم استفاده می کند.

باید اشاره داشت که هیچ تاندونی در این جراحی بریده نمی شود.

توجه داشته باشید که عمل کانتوپکسی ، ظاهر چشم های گودرفته را بهبود می بخشد و در حقیقت ، تکنیکی است که تاندون گوشه خارجی چشم را برای حمایت از پلک پایین محکم می کند.

فیلم بلفاروپلاستی پلک فوقانی ؛ توسط پروفسور کشکولی بهترین جراح پلک تهران

چه زمانی انجام کانتوپلاستی لازم است ؟

پلک با ایجاد مانع فیزیکی ، نقش بسیار مهمی را در راستای محافظت چشم از محیط های خشک ایفاء می کند.

این عضو حیاتی ؛ چشم را با تولید اشک مرطوب می کند.

حال آن که بدشکلی پلک ، می تواند موجب آسیب شدید به چشم گردد و اغلب لازم است با جراحی کانتوپلاستی ترمیم گردد.

پوست اطراف چشم با افزایش سن ، به طور طبیعی خاصیت کشسانی خود را از دست می دهد و منجر به افتادگی یا پف ناخواسته به دلیل سست شدن تاندون پلک پایین می شود.

عوامل دیگری نیز ممکن است بر این روند تاثیر بگذارد ؛ مانند قرار گرفتن بیش از حد در معرض نورخورشید بدون استفاده از ضد آفتاب و همچنین انتخاب سبک زندگی نادرست مانند سیگار کشیدن یا مصرف بیش از حد الکل.

لازم به ذکر است که وارثت ، ضربه به چشم یا فلج شدن نیز ممکن است باعث این مشکلات شوند.

اغلب متقاضیان جراحی کانتوپلاستی ، می خواهند ظاهر چشم آن ها بیشتر بادامی باشد و به همین دلیل این عمل جراحی را انتخاب می کنند.

آماده شدن برای جراحی زیبایی پلک

  • از مصرف آسپیرین ، ایبوپروفن و سایر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی ، ویتامین ایی ، مکمل های گیاهی یا هر داروی حاوی این ترکیبات دو هفته پیش از جراحی خودداری کنید.
  • از مصرف سیگار و محصولات حاوی تنباکو و نیکوتین دو هفته قبل و دو هفته بعد از جراحی خودداری کنید. نیکوتین و دود تنباکو بهبودی را به تأخیر می اندازد و می تواند باعث ایجاد زخم شود. این زمان برای ترک عادت مناسب است.
  • از قرار گرفتن در معرض نور خورشید دو هفته قبل از جراحی خودداری کنید. در حالی که توصیه می کنیم از ضد آفتاب حاوی SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید.
  • نسخه های شما بعد از جراحی ( به طور معمول آنتی بیوتیک و داروی ضد درد ) در روز جراحی به شما داده می شود.

مراقبت های بعد از جراحی پلک

  • داروهای تسکین تجویز می شود و برای مدت کوتاه ممکن است پد چشم داشته باشید تا به کاهش کبودی کمک کند.
  • بسته به اینکه جراحی پلک بالا یا هر دو جراحی را داشته اید ؛ احساس سفتی ، تورم و کوفتگی خواهید داشت. همچنین ممکن است چشم های شما احساس خشکی کند.
  • دستورالعمل های کامل نحوه تمیز کردن و مراقبت از چشم خواهید داشت. جراح کرم آنتی بیوتیک برای جلوگیری از عفونت تجویز می کند.
  • تورم و کبودی به طور معمول پس از یک هفته برطرف می شود ، اما ممکن است شش ماه طول بکشد.
  • به طور معمول برای بهبودی از جراحی پلک به حدود یک هفته مرخصی در محل کار و انجام وظایف عادی نیاز دارید. همچنین باید تا چند روز یا تا زمانی که جراح توصیه کرده است از رانندگی خودداری کنید.
  • هنگام استراحت، از چند بالش استفاده کنید و سر خود را بالا نگهدارید تا تورم کاهش یابد.
  • از بسته سرد روی چشم طبق تجویز پزشک استفاده کنید.
  • از عینک آفتابی تیره برای حفاظت چشم در برابر تابش شدید آفتاب ، باد ، گرد و غبار یا خاک استفاده کنید.
  • از لنزهای تماسی ، شنا ، انجام هر کاری که باعث تعریق شود ، سیگار ، محصولات حاوی تنباکو و نیکوتین خودداری کنید.

آیا جراحی پلک عوارض دارد ؟

به طور کلی عمل بلفاروپلاستی ، در صورتی که توسط یک جراح حاذق و کارآزموده انجام پذیرد ؛ نه تنها عوارضی به دنبال نخواهد داشت ، بلکه حصول نتایج دلخواه را نیز فراهم خواهد ساخت.

لذا اکیدا توصیه می گردد به منظور انجام این عمل جراحی ، بهترین جراح پلک را برگزینید تا به نتایج قابل قبولی از آن دست یافته و متحمل جراحی مجدد یا عوارض گاها جبران ناپذیر این جراحی نگردید.

آیا جراحی پلک دید محیطی من را برطرف می کند ؟

دلایل بسیاری برای کاهش میدان دید وجود دارد ؛ از جمله آب سیاه ، پارگی شبکیه یا فشرده سازی عصب بینایی.

اما جراحی پلک ، فقط بینایی محیطی مسدود شده بر اثر افتادگی پلک را رفع می کند.

لذا چنانچه در حال کاهش بینایی محیطی هستید ، مراجعه به چشم پزشک برای معاینه و تشخیص دقیق مهم است.

جراحی پلک چه مدت طول می کشد و آیا سرپایی انجام می شود ؟

این جراحی غالبا دو ساعت یا کمتر طول می کشد ، اما ممکن است بسته به نوع جراحی زمان بیشتری را به خود اختصاص دهد.

جراحی پلک به طور کلی سرپایی انجام می شود ؛ اما از آن جا که از بیحسی موضعی استفاده می شود ، توصیه می شود یک همراه داشته باشید تا شما را تا منزل همراهی کند.

برخی از دلایل جراحی پلک چیست ؟

بسیاری از افراد بلفاروپلاستی را برای كاهش پف زیر چشم ، رفع افتادگی پلک و بازیابی اختلال در بینایی محیطی ناشی از افتادگی پوست پلک انتخاب می كنند.

هزینه جراحی زیبایی پلک چقدر است ؟

قیمت جراحی پلک در هر فردی با دیگری تفاوت خواهد داشت ؛ چرا که هزینه نهایی این عمل جراحی به مؤلفه های مختلفی بستگی دارد و این مؤلفه ها در افراد مختلف ، متغیر است.

در صورت تمایل به انجام این عمل جراحی و آگاهی از هزینه آن ، به مطب جراح مورد نظر خود مراجعه فرمایید.

آیا هزینه جراحی پلک تحت پوشش بیمه درمانی قرار می گیرد ؟

بلفاروپلاستی و رفع افتادگی پلک برای از بین بردن پوست ، عضله و بافت چربی اضافی ، همچنین افتادگی روی پلک ها انجام می شود.

جراحی پلک ، معمولا تحت پوشش شرکت های بیمه ای نیست.

هنگامی که افتادگی به اندازه کافی قابل توجه باشد که بتواند بینایی محیطی را مسدود کند ، بسیاری از شرکت های بیمه درمان این بیماری را پوشش می دهند.

آشنایی با واژگان

  • بلفاروپلاستی : جراحی پلک است که برای بهبود ظاهر چشم انجام می شود.
  • بیهوشی عمومی : داروها یا گازهایی که برای تسکین درد و عدم هوشیاری در حین عمل استفاده می شود.
  • هماتوم : لخته شدن خون در زیر پوست که فشار آن ممکن است بینایی را مختل کند.
  • آرامبخش وریدی : منظور از آرامبخش وریدی ، تزریق داخل وریدی یا سیاهرگ است که برای کمک به آرامش بیمار تجویز می شود.
  • بی حسی موضعی : دارویی که در حین عمل برای تسکین درد ، مستقیما به محل برش تزریق می شود و بیمار در حین عمل هوشیار است.
  • بخیه : نخ جراحی که برای بستن پوست و بافت ناحیه جراحی شده استفاده می شود.
  • برش ترانس ملتحمه : برش در داخل پلک تحتانی که درون بافت ملتحمه ( بخش مایل به قرمز چشم ) پنهان است.
  • ترانس ملتحمه : لايه شفاف محافظ است كه سطح داخلي پلک ها و روي سفيدي كره چشم را می پوشاند.

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

نظرات

ثبت نام
اطلاع از
guest
3 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
گمنام
گمنام
2 سال ها گذشته

سلام هزینه اش چه قد

رضا
رضا
2 سال ها گذشته

سلام هزینه پف زیر چشم  چقدر میشه

مهدیه
مهدیه
1 سال گذشته

سلاممن حدودا 30 سالمهاخیرا حس می‌کنم که دچار افتادگی پلک شدم ولی مطمئن نیستمیکی دوتا از دوستانم با این که خیلی افتادگی پلک نداشتن، با این حال برای زیبایی بیشتر، این عمل رو انجام دادن و خیلی راضی بودن، خیلی هم اذیت نشدن.چندوقت پیش، چندتا مقاله درباره‌‌ی بلفاروپلاستی از سایت زیر خوندم.https://rightmedicalchoices.com/به نظر عمل مطمئنی میاد ولی خب من خیلی حساسم به ویژه این که این عمل به چشم ربط داره و این نگرانم می‌کنه،ممنون میشم کمکم کنید تا تصمیم درستی بگیرم.