عوارض بلفاروپلاستی

عوارض بلفاروپلاستی چیست ؟ عمل جراحی بلفاروپلاستی به عنوان یک عمل زیبایی محسوب می گردد ، لذا می توان گفت که یک جراحی ضروري نيست. هر عمل جراحی ای ممکن است عوارضی به همراه داشته باشد و عمل پلک نیز از این قاعده مستثنی نیست. این بدان معناست که پزشک باید در جلسه مشاوره با بیمار یک ارتباط موثر برقرار نموده و در مورد اهداف جراحی پلک به طور واقع بینانه با وی صحبت کند. همچنین قبل از عمل زیبایی پلک ، می بایست آناتومی پلک بالا و پایین فرد زیباجو به خوبی مورد بررسی قرار گیرد تا از سلامت بیمار اطمینان حاصل گردد. البته ناگفته نماند که این پرسوه به جز رویکرد زیبایی ، رویکرد عملکردی نیز داشته و به عنوان مثال در مواردی که افتادگی پلک بالا سبب محدودیت میدان دید فرد شده باشد ؛ علاوه بر رفع افتادگی پلک و بهبود حالت چشم ها منجر به افزایش میدان بینایی نیز می گردد. اما در هر صورت ممکن است جراحی زیبایی پلک عوارضی را برای بیمار در پی داشته باشد که در ادامه این مقاله از پروفسور کشکولی ، بهترین جراح چشم تهران در مورد آن ها توضیح خواهیم داد.

 

عوارض بلفاروپلاستی - دکتر کشکولی

 

عوارض احتمالی عمل بلفاروپلاستی :

  • خونمردگی موقتی سطحی و کبودی یا اکیموز سطحی :

یکی از عوارض بلفاروپلاستی است که توسط همه بیماران تجربه خواهد شد ، بنابراین به اندازه یک عارضه جانبی مورد انتظار جای نگرانی ندارد. جهت به حداقل رساندن کبودی ، بیمار باید از مصرف داروهای ضد انعقاد خون جلوگیری کند. همچنین بیمار در صورت ابتلا به فشار خون باید آن را کنترل نموده و از خم شدن و فشار آوردن به خود اجتناب نماید. باید توجه داشت که کبودی بیش از حد می تواند ، منجر به طولانی شدن دوره بهبودی ، ابتلا به عفونت ، سیکتاتریشن و رنگدانه های پوستی شود. بعد از عمل زیبایی پلک ، بیمار می تواند با استفاده از کمپرس یخ و بالا نگه داشتن سر به بهبودی سریع تر خود کمک کند. کمپرس یخ باید به مدت 3 روز به طور مداوم ( به جز هنگام غذا خوردن یا خوابیدن ) مورد استفاده قرار گیرد. همچنین بیماران در هنگام استراحت باید سر خود را با زاویه حداقل 45 تا 60 درجه نسبت به پایین تنه قرار دهند و به این ترتیب از تشدید کبودی ناشی از جراحی پیشگیری نمایند. لازم به ذکر است که استفاده از جديدترين روش برش ( امواج رادیویی ) می تواند بروز اکیموز ( کبودی ) بعد از عمل را به حداقل برساند.

در مقاله پروفسور بهمنی کشکولی در سال ٢٠٠٨ ( دسترسی در سایت کتابخانه ملی امريكا ) نتايج نشان مي دهد كه امواج رادیویی سبب ترمیم بهتر زخم بلفاروپلاستی می شود.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19033840/

  • باز شدن محل زخم :

خطرات باز شدن محل زخم بعد از عمل ، یکی دیگر از عوارض بلفاروپلاستی است که می تواند منجر به صدمات جزئی و بروز عفونت گردد.

روش نوين پروفسور کشکولی كه در سال ٢٠١٥ در دنيا معرفی و به چاپ رسید ( دسترسی در سایت كتابخانه ملی امریكا ) سبب به حداقل رساندن خطر باز شدن زخم شده است.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26692716/

لذا برای جراحی پلک پلک بالا ، بخیه های پوستی به وسیله نخ بخیه نایلون ترجیح داده می شوند. لازم به ذکر است بخیه های ابریشمی و قابل جذب در عمل پلک بالا کمتر رضایت بخش بوده اند. توجه داشته باشید که بخیه های قابل جذب برای پلک بالا چه در سطح پوست و چه به صورت پنهان ، خطر واکنش بافت یا پارگی را به همراه دارند. در صورت استفاده از برش های امواج رادیویی ، برای بهبودی به 7 روز زمان نیاز است و بخیه ها پس از یک هفته برداشته می شوند.

 

عوارض بلفاروپلاستی - دکتر کشکولی

  • نکته مهم درباره باز شدن محل زخم

عوارض بلفاروپلاستی ناشی از بخیه زدن پلک پایین بیشتر از منافع آن است. لذا غالبا جهت عمل جراحی پلک پایین و ایجاد برش در پلک تحتانی از روش transconjunctival استفاده می شود که نیازی به بخیه ندارد.

تحقیق پروفسور دکتر کشکولی در مورد بلفاروپلاستی پلک پایین از داخل كه در سال ٢٠١٣ چاپ شد ( دسترسی در سایت کتابخانه ملی امریكا ) نشان می دهد كه میزان عوارض اين روش بسيار نادر است.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23645352/?from_term=transconjunctival+lower+blepharoplasty+satisfaction&from_pos=2

اما از آن جا که غالبا در زمان جراحی پلک لازم است که پلک تحتانی محکم شود ، بیمار باید از خوابیدن بر روی صورت و ایجاد فشار بر روی پلک خودداری نماید تا بدین وسیله از پارگی محل برش جلوگیری شود. باز شدن خفیف محل زخم را می توان با آنتی بیوتیک موضعی و خوراکی درمان کرد ، اما باز شدن کامل نیاز به ترمیم سریع دارد تا از جمع شدن و زخم شدن پلک پایینی جلوگیری گردد.

  • ناهنجاری های اسکار :

پوست پلک تقریبا از هر پوست دیگری در بدن سریع تر بهبود می یابد. با این وجود ، برای جلوگیری از عدم تقارن و باقی ماندن اثر جراحی ، زخم های پلک خارجی باید به صورت متقارن بسته شوند. در بیماران آسیایی و سیاه پوستان ، با اطمینان می توان از امواج رادیویی در داخل پوست برای از بین بردن چربی استفاده کرد ، اما در این بیماران به دلیل افزایش خطر ابتلا به زخم هیپرتروفی و دیس پیگمانتاسیون باید از برش های لیزر پوست اجتناب شود. گاهی اوقات به جای هیپرتروفی اسکار ، یکی دیگر از عوارض بلفاروپلاستی به نام کیست اپیتلیال ایجاد می شود. تفکیک این دو بسیار مهم است ، زیرا کیست نیاز به خارج کردن از بدن یا برداشتن دارد. خطر تشکیل گرانولوم بخیه با استفاده از بخیه های پرولین و برداشتن کامل آن ها در زمان مناسب کاهش می یابد.

 

عوارض بلفاروپلاستی - دکتر کشکولی

 

  • تصحیح بیش از حد پلک بالا :

عوارض بلفاروپلاستی زیبایی و عملکردی ، ناشی از برداشتن بیش از حد پوست و چربی و اثر زخم و چسبندگی های بیش از اندازه مربوط به آپونوروز لواتور است. عوامل خطرناک برای تصحیح بیش از حد پلک بالا ؛ شامل آسیب های قبلی به پلک ، بیماری های پوستی که منجر به کشیده شدن پوست می گردد و بیماری گریوز است. اندازه گیری و دقت برای جلوگیری از تصحیح بیش از حد ؛ اهمیت زیادی دارد. ترومای بیش از حد در عضله لواتور ، آپونوروزیس لواتور و پد چربی پیش از آپونوروتیک می تواند منجر به انقباض پلک بالایی ، بروز اسکلر و لگوفتالموس شود. هنگام برداشتن چربی با تجمع بیش از حد انرژی لیزر ممکن است اسکلر رخ دهد. کمبود پوستی به وسیله پیوند پوست قابل رفع است. اگر با نظر پزشک جراح ، پوست خارج شده را در گاز مرطوب نگهداری کنند ، می توان از آن تا یک هفته بعد از عمل استفاده کرد. پوست پیوندی در شکاف پلک فوقانی قرار می گیرد تا در پنهان کردن آن و کاهش عوارض بلفاروپلاستی کمک نماید. با این وجود همیشه نسبت به عمل زیبایی پلک اولیه که بصورت محافظه کارانه انجام می شود زیبایی کمتری داشته و ممکن است بهبود کامل آن تا یک سال طول بکشد.

  • تصحیح بیش از حد و انقباض پلک پایین :

تغییرات بعد از عمل در وضعیت پلک نیز ممکن است بعد از عمل پلک پایین ایجاد شود. عوارض بلفاروپلاستی در وضعیت پلک پایین شامل انقباض پلک پایین به همراه بروز اسکلر ، گرد شدن کانتور پلک تحتانی و اکتروپیون است. در دوره اولیه بعد از عمل ، مداخلات کوچک می تواند تفاوت بزرگی در نتیجه نهایی ایجاد کند. از بین بردن آلرژی موضعی و گاهی اوقات استفاده از استروئید موضعی کوتاه مدت می تواند مفید باشد. به بیمار می توان درباره ماساژهای مخصوص آموزش داد تا از عفونت جلوگیری شده و اثر زخم را به حداقل برساند و عوارض جراحی پلک را کاهش دهد. سفت شدن افقی پلک در همه بیماران اتفاق می افتد اما در بیماران جوان شایع تر است. برداشتن چربی به روش عمل زیبایی پلک transconjunctival باید در بیماران جوانی که ممکن است پوست اضافی بسیار کمی داشته باشند و پوست آن ها به اندازه کافی انعطاف پذیر باشد در نظر گرفته شود. توجه داشته باشید که در صورت انقباض پوست و کاهش سطح آن از لیزر استفاده می شود. لازم به ذکر است که با معاینه درست قبل از عمل ، انتخاب درست پلان جراحی ، استفاده از مدرن ترین دستگاه ها و انجام تکنیک درست جراحی می توان از عوارض فوق تاحد بسیار زیاد جلوگیری کرد.

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

نظرات

ثبت نام
اطلاع از
guest
6 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
مهلا
مهلا
3 سال ها گذشته

سلاماینکه چشم ها بعد از کشیدن بخیه ها هنوز موقع خواب کاملا بسته نمیشن طبیعیه ؟چقدر زمان می‌بره تا کامل بسته شن

مریم
مریم
1 سال گذشته
پاسخ دادن به  مهلا

سلام بعد ازعمل بلفارو پلک پایین و بالا دچار انحراف و دو بینی شدم و بعد از هشت ماه هنوز مشکلم رفع نشده این مشکل با عمل رفع میشه ؟؟

افسون
افسون
1 سال گذشته

سلامبلفارو پلک بالا انجام دادم زیاد گود شده سنمو بیشتر نشون میده راهی برا درمان وجود دارد!

علی
علی
1 سال گذشته

 هرکی میخواد خودش بدبخت کنه بره این عمل لعنتی انجام بده… خانمم انجام داد حالا یکی از چشاش کامل بسته نمیشه حتی تو خواب. الان به فکر خودکشی افتاده

گمنام
گمنام
1 سال گذشته

عکس این مریضایی که گذاشتین قبل از عملشون که هیچ فرقی با بعد از عملشون نداره

مهری ماه
مهری ماه
11 ماه ها گذشته

وقتی یخ رو میزاریم عادی هست که باد کنه