افتادگی پلک یا پتوز

 با افزایش سن ، پوست پلک ها چروک شده و به تدریج افتادگی پیدا می کند. این افتادگی در صورتی که خفیف باشد و مشکلی ایجاد نکند نیازی به درمان نخواهد داشت. اما چنانچه افتادگی پلک به حدی باشد که پلک ها به موقعیت پایین تری نسبت به حالت طبیعی برسند ، می تواند دید را محدود کرده و جلوی چشم را مسدود نماید و در نتیجه موجب بروز اختلال در زندگی روزمره شود ؛ به این وضعیت پتوز یا بلفاروپتوز گفته می شود. از این رو افتادگی حادّ پلک ، به دلیل مشکلاتی که ایجاد می کند فرد را ملزم به درمان می نماید. در این مقاله دکتر محسن بهمنی کشکولی ، بهترین جراح پلک تهران ، به طور کامل مبحث افتادگی پلک یا پتوز را مورد بررسی قرار داده است.

 

افتادگی پلک یا پتوز - دکتر کشکولی

علائم و نشانه های افتادگی پلک

از جمله علائم افتادگی پلک یا پتوز ، می توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • هنگامی که به آینه نگاه می کنید افتادگی موجود در پلک یا پلک های تان قابل توجه است.
  • مجبورید برای دید بهتر ، ابروهای خود را بالا ببرید.
  • با خشکی چشم مواجه هستید.
  • دچار آبریزش چشم شده اید.
  • چشم هایتان خسته به نظر می رسند.
  • با درد در داخل و اطراف چشم روبرو هستید.
  • برای بهتر دیدن ، مجبور هستید سر خود را به عقب خم کنید.

باید توجه داشت که افتادگی پلک ، می تواند به شکل درماتوکالیز ( یک اختلال بافت همبند ) باشد که باعث می شود پوست پلک آویزان شود. این مشکل ، اغلب با تشکیل بافتی که کمتر از حد نرمال الاستیک است ؛ همراه می باشد. لذا در صورتی که متوجه هر یک از علائم فوق الذکر شدید ، در اسرع وقت به چشم پزشک مراجعه نمایید.

علل افتادگی پلک یا پتوز

اگرچه افتادگی پلک ، غالبا به دنبال کهولت سن و پیری اتفاق می افتد ؛ اما به گفته بهترین جراح پلک تهران در مواردی نیز افتادگی پلک یا پتوز می تواند ناشی از مشکلات عصبی یا عضلانی جدی از جمله موارد ذیل باشد :

  • فلج بل
  • تومور چشم
  • تومور مغزی
  • سکته مغزی
  • آنوریسم مغزی
  • سندرم هورنر
  • سرطان اعصاب
  • عفونت یا تومور پلک
  • تومور داخل کاسه چشم
  • مشکلات عضله بالا برنده چشم
  • دیابت
  • آسیب یا ضربه
  • اثر جانبی تزریق بوتاکس
  • اثر جانبی جراحی آب مروارید
  • بیماری عضلانی مانند دیستروفی عضلانی
  • عوارض جانبی جراحی اصلاح چشم مانند لیزیک ، لازک و غیره

 

افتادگی پلک یا پتوز - دکتر کشکولی

 

میاستنی گراویس ، که نوعی اختلال ضعف عضلانی نادر و پیشرفته است و اولین علامت آن ، افتادگی پلک می باشد. توجه داشته باشید که افتادگی پلک یا پتوز ؛ می تواند در هر سنی اتفاق بیفتد و جنسیت و نژاد ، هیچ گونه تاثیری در میزان شیوع آن ندارد. بنابراین در کودکان ، نیز احتمال افتادگی پلک وجود دارد و ممکن است در هنگام تولد اتفاق بیفتد. از این رو انجام معاینات منظم چشم ، برای اطمینان از عدم وجود مشکل در بینایی آن ها ضروری است. لازم به ذکر است که میزان افتادگی پلک ، در بعضی افراد خیلی ناچیز است ؛ اما در برخی دیگر ممکن است وسیع بوده و در نتیجه منجر به مسدود شدن چشم شده و دید را محدود نماید. بنابراین اگر در یک یا هر دو چشم خود افتادگی پلک مشاهده کردید ، توصیه می شود حتما به بهترین پزشک در این زمینه مراجعه نمایید.

انواع افتادگی پلک یا پتوز

پتوز ، در واقع نوعی بیماری است که طی آن یک یا هر دو پلک بالا دچار افتادگی می شوند. همانطور که گفتیم افتادگی پلک ، می تواند جزئی یا شدید باشد که در این صورت موجب ایجاد محدودیت یا مسدود شدن دید می گردد. افتادگی پلک یا پتوز در حقیقت ، ناشی از وجود اشکال در عضلات بالا برنده پلک می باشد. شش نوع شناخته شده پتوز وجود دارد که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

  • پتوز آپونوروتیک

شایع ترین نوع افتادگی پلک است که به بالا رفتن سن مرتبط است. در این حالت ؛ عضله بالا برنده پلک ، بیش از حد کشیده شده و به سادگی نمی تواند پلک را به جای خود برگرداند. این مشکل ممکن است در اثر مالش بیش از حد چشم یا استفاده طولانی مدت از لنز های تماسی ایجاد گردد.

 

افتادگی پلک یا پتوز - دکتر کشکولی

  • پتوز نوروژنیک

این نوع افتادگی پلک یا پتوز ، زمانی اتفاق می افتد که مسیرهای عصبی که حرکت پلک را کنترل می کنند به خطر بیفتند. علت این امر می تواند سندروم هورنر ، فلج عصب سوم یا میاستنی گراویس باشد.

  • پتوز میوژنیک

علت آن برخی اختلالات سیستمیک ؛ مانند دیستروفی عضلانی است ، که موجب ضعف عضلانی عمومی می گردند. توسعه این اختلال ، می تواند تاثیر مستقیم روی عضله بالابرنده پلک گذاشته و عملکرد آن را مختل نماید.

  • پتوز مکانیکی

اگر پلک بالایی ، زیر بار وزنی بیش از حد قرار گیرد افتادگی پلک یا پتوز مکانیکی رخ خواهد داد.

  • پتوز تروماتیک

افتادگی پلک همچنین می تواند نتیجه یک آسیب یا ضایعه خارجی به پلک یا چشم باشد. مراقبت از چشم و استفاده از پوشش مناسب در هنگام ورزش و کار با ابزارها برای سلامت چشم ضروری است.

  • پتوز مادرزادی

کودکان می توانند با افتادگی پلک مادرزادی متولد شوند. این اتفاق هنگامی به وقوع می پیوندد که عضله بالا برنده پلک در رحم به خوبی توسعه نیافته باشد. برای رفع افتادگی پلک یا پتوز ، غالبا جراحی توصیه می شود تا از بینایی مناسب اطمینان حاصل گردد. تعلل در درمان افتادگی پلک مادرزادی می تواند ، منجر به تنبلی چشم و ضعف بینایی شود. از این رو کودکان مبتلا به پتوز حتی در موارد جزئی ، باید سالانه زیر نظر متخصص چشم آزمایش شوند ؛ چرا که در طول سال های اولیه ، شکل چشم ها تغییر می کند و افتادگی پلک می تواند تشدید گردد.

پروفسور محسن بهمنی کشکولی ، بهترین فوق تخصص جراحی پلاستیک چشم تهران ، از مجرب ترین و حاذق ترین جراحان پلک تهران می باشند که شما عزیزان می توانید به منظور کسب خدمات بهینه درمانی و زیبایی در حوزه چشم و جراحی های چشم با نهایت اطمینان به مطب ایشان مراجعه فرمایید.

 

افتادگی پلک یا پتوز - دکتر کشکولی

تشخیص افتادگی پلک

قبل از شروع یک برنامه درمانی برای اصلاح افتادگی پلک یا پتوز ، تشخیص مناسب لازم است. با توجه به این که که علل بالقوه خطرناکی از پتوز وجود دارد ؛ ممکن است معاینه فیزیکی ، بحث در مورد سابقه پزشکی بیمار ، معاینه چشم جامع ، آزمایش خون و احتمالا سی تی اسکن و ام آر آی نیاز باشد. این آزمایش ها ، می توانند به جلوگیری از بیماری های عصبی و عضلانی ؛ مانند میاستنی گراویس و برخی اختلالات خود ایمنی خاص کمک کنند. علاوه بر این ، جراح ممکن است یک تست کشش را با تزریق داروی ادروفونیوم برای تعیین قدرت و پاسخ عضلانی انجام دهد. قبل از جراحی افتادگی پلک و در جلسه مشاوره قبل از عمل ، خود را برای صحبت در مورد این که چه مدت زمان است که پلک شما دچار افتادگی شده آماده نمایید. اگر فکر می کنید علت خاصی باعث ایجاد چنین مشکلی شده ، حتما به بهترین دکتر پلک تهران اعلام نمایید. ضمنا در صورتی که علائم و نشانه های دیگری ؛ مانند سردرد ، ضعف عضلانی ، بی حسی ، سوزش و همچنین تغییرات در گفتار یا بلع خود دارید ؛ حتما با فوق تخصص جراحی های زیبایی چشم خود در میان بگذارید.

درمان افتادگی پلک یا پتوز

تاکنون به منظور پیشگیری از پتوز در کودکان و بزرگسالان ، راهی پیدا نشده است. اما روش های درمانی مختلفی برای اصلاح و بهبود آن ابداع شده و در دسترس می باشد. بهترین جراح بلفاروپلاستی تهران با توجه به شرایط بیمار ، بهترین راه را برای درمان افتادگی پلک انتخاب می نماید. در این راستا ، مهم است که معاینه چشم خود را به طور منظم انجام دهید تا در صورت بروز این بیماری در مراحل اولیه بتوانید اقدامات لازم را انجام دهید.

 یا پتوز در کودکان

ممکن است کودکان از بدو تولد دچار افتادگی پلک باشند که به آن پتوز مادرزادی می گویند. این عارضه به سبب ضعف عضله نگهدارنده چشم نمود پیدا می کند. کودکانی که به پتوز مبتلا هستند در امر دیدن دچار مشکل می شوند. به گونه ای که برای داشتن دید بهتر سر خود را به عقب برده یا ابروهایشان را بالا می برند. به مرور این حرکات ممکن است درد در ناحیه سر و گردن را در پی داشته باشد. این احتمال وجود دارد کودکانی که به طور مادرزادی درگیر افتادگی پلک یا پتوز هستند به دیگر بیماری های مرتبط با چشم همچون اختلال در حرکت دادن چشم ها ، بیماری های عضلانی چشم و تومور چشمی نیز مبتلا شوند.

 یا پتوز در بزرگسالان

در افراد بزرگسال زمانی که ماهیچه نگهدارنده چشم کشیده شده یا از پلک جدا می شود ، پتوز اتفاق می افتد. این عارضه ممکن است به سبب بالا رفتن سن یا وارد شدن آسیب فیزیکی به چشم رخ دهد. گاهی اوقات امکان دارد افتادگی پلک یا پتوز به عنوان اثر جانبی جراحی چشم نمود یابد. به ندرت نیز بیماری یا تومورهای چشمی این عارضه را در پی دارند.

درمان پتوز برای کودکان

چشم پزشک پیش از آن که روند درمانی مناسب برای کودکان را اتخاذ کند ، فاکتورهای زیر را مورد بررسی قرار می دهد :

  • سن کودک
  • آیا یک یا هر دو چشم دچار پتوز هستند
  • ارتفاع پلک
  • میزان قدرت عضله چشم
  • نحوه حرکات چشم

در اکثر کیس های بیماری افتادگی پلک یا پتوز در کودکان ، چشم پزشک برای درمان ، جراحی را پیشنهاد می کند. طی این عمل ماهیچه بالابرنده چشم ، مستحکم شده یا پلک به سایر عضلات اتصال می یابد که باعث برطرف شدن افتادگی پلک می شود. هدف اصلی انجام جراحی بهبود بینایی کودکان است.

درمان پتوز برای بزرگسالان

درمان دارویی : قطره چشمی اکسی متازولین یکی از داروهایی است که توسط پزشک برای بزرگسالان مبتلا به پتوز تجویز می شود. این قطره مستقیماً عضله بالابرنده و نگهدارنده پلک را مورد هدف قرار می دهد. در افرادی که به طور اکتسابی به افتادگی پلک یا پتوز دچار شدند ، این قطره باید روزانه مورد استفاده قرار گیرد تا کارکرد مناسبی داشه باشد. البته این قطره چشمی برای پتوز ناشی از صدمه یا آسیب های عصبی عملکرد مناسبی ندارد.

جراحی پتوز در بزرگسالان : طی جراحی پتوز ، بهترین جراح پلک تهران اصلاحات جزئی در ماهیچه بالا نگهدارنده پلک ایجاد می کند . در مواردی که عارضه تشدید یافته باشد نیز عضله باید تقویت گردد و به پلک اتصال یابد.

 

افتادگی پلک یا پتوز - دکتر کشکولی

 

چرا باید افتادگی شدید پلک درمان شود ؟

افتادگی پلک یا پتوز باعث می شود که پلک ها تا حد کمی باز شوند و دامنه دید فرد محدود گردد. همچنین به دلیل افتادگی پلک بر روی مردمک و سنگینی ناشی از آن که مانع دید می شود ، فرد برای داشتن دید بهتر مجبور است مدام ابروهای خود را به سمت بالا ببرد که تکرار این عمل می تواند باعث بروز سردرد شود. برای برخی افراد نیز بروز پتوز بیشتر یک مشکل زیبایی به حساب می آید. در صورتی که شاهد هر یک از موارد زیر بودید ، فوراً به پزشک مراجعه کنید :

  • اگر در یک بازه زمانی کوتاه چند روزه یا چند ساعته ، افتادگی پلک تشدید پیدا کند
  • اگر پتوز با دو بینی ، تضعیف عضلات صورت یا دست و پا ، دشواری در تکلم یا بلع و سردرد شدید همراه بود
  • همچنین اگر نشانه های عفونت چشم مثل قرمزی و التهاب ، تب ، بر آمده شدن چشم یا دشواری در حرکت آن نمود پیدا کرد.

روش های جراحی افتادگی پلک یا پتوز

معمولا عمل جراحی پتوز تحت بی حسی موضعی به همراه تزریق داروی آرام بخش به انجام می رسد. خوب است این را متذکر شویم که نوع روند بی حسی یا بیهوشی از سوی متخصص مشخص می گردد. ممکن است شرایط یک بیمار ایجاب کند که برای عمل پتوز تحت بیهوشی عمومی قرار بگیرد. جراحی افتادگی پلک یا پتوز که می توان گفت نوعی جراحی ترمیمی است ، ممکن است به یکی از دو روش زیر به انجام رسد :

  1. بهترین جراح پلک در تهران ، در پلک فوقانی ، جایی که افتادگی شدید نمود یافته است ، یک برش ایجاد می کند. جراح از طریق این برش به عضله بالا برنده پلک دسترسی پیدا می کند. به جهت رفع پتوز ، پزشک با نخ های بخیه عضلات افتاده پلک را مستحکم نموده و به سمت بالا لیفت می کند. در نهایت نیز شکاف ایجاد شده بر روی پوست با نخ بخیه بسته می شود.
  2. یک دکتر زیبایی پلک خوب در تهران می تواند عمل پتوز را به طور کامل از بخش زیرین پلک به انجام رساند. در این صورت ، پلک بر می گردد و عضله از قسمت زیرین سفت می شود. در این رویکرد جراحی ، برشی بر روی سطح پوست ایجاد نمی شود. بعد از عمل جراحی افتادگی پلک یا پتوز ، جراح به طور کامل برایتان توضیح می دهد که چگونه باید از چشم و پلک خود مراقبت کنید. این را هم بدانید که بعد از عمل حتما باید یک الی دو جلسه مجدد به پزشک مراجعه نمایید تا ایشان شما را معاینه و نحوه بهبودی تان را بررسی کند. عموما اولین جلسه ویزیت حدود یک هفته بعد از جراحی تعیین می شود.

آیا راهی برای پیشگیری از بروز افتادگی پلک یا پتوز وجود دارد ؟

به طور کلی جلوگیری از وقوع پتوز یا همان افتادگی شدید پلک امر دشواری است ؛ خصوصاً اگر این مسئله موروثی باشد. علل پتوز اکتسابی از جمله مواردی هستند که نمی توان از وقوع شان ممانعت کرد. به طور مثال بالار فتن سن یک چرخه طبیعی در زندگی انسان هاست و نمی توان آن را متوقف کرد. هر چه سن بالاتر می رود عضلات نیز ضعیف تر شده و احتمال بروز پتوز نیز بیشتر می شود. کنترل فاکتورهای دیگر مثل ضربه ناگهانی ، جراحی یا بروز آسیب ها عضلانی و رشته های عصبی نیز از دست ما خارج است. گفته می شود استفاده کمتر از لنزهای چشمی و عدم مالش چشم و پلک ها به طور مداوم و با فشار زیاد تا حدودی ریسک ابتلا به پتوز را کمتر می کند. گاهاً گفته می شود تزریق بوتاکس در نواحی اطراف پلک و چشم و خط اخم می تواند در عدم وقوع افتادگی شدید پلک موثر باشد.

پتوز بر روی بینایی تاثیر دارد ؟

چنانچه افتادگی پلک به حدی شدید باشد که پوست عضله پلک فوقانی به سمت پایین کشیده شده و بخشی از مردمک چشم را بپوشاند ، بینایی تا حدی مختل می شود. این عارضه می تواند کارهای معمول روزانه مثل رانندگی کردن ، کتاب خواندن و تلویزیون تماشا کردن را برای فرد بیمار دشوار نمایید.

دوره نقاهت بعد از جراحی افتادگی پلک یا پتوز پتوز به چه صورت است ؟

بعد از عمل جراحی ، زمانی که به هوش می آیید به سبب دارو و پمادهای اعمال شده دید تاری خواهد داشت. به منظور کاهش ورم ، پلک ها با پدها مخصوص پانسمان می شوند و حداقل به مدت یک روز باید در محل باقی بمانند. در روز بعد می توان پانسمان را از پلک ها برداشت اما بایستی از محل زخم ها به خوبی مراقبت شود و همانطور که پزشک دستور داده است با استفاده از پمادهای تجویزی ، محل برش ها را مرطوب نگه دارید. همچنین دکتر برای جلوگیری از خشکی چشم ، قطره چشمی تجویز می کند. طبیعی است که تا چند روز در محل برش های جراحی سوزش و خارش را تجربه کنید. عموما از روز پنجم به بعد می توانید به آرامی شست و شو پلک ها را آغاز کنید. اگر بخیه های زده شده جذبی باشند که به تدریج جذب پوست می شوند و در صورت غیر جذبی در اولین جلسه ویزیت پس از عمل ، که حدوداً یک هفته بعد از جراحی خواهد بود ، بخیه ها توسط پزشک کشیده می شوند.

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

نظرات

ثبت نام
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
زهرا
زهرا
1 سال گذشته

هزینه این عمل حدودا چقدره؟ و اینکه میشه برای درمانش پلکسر انجام داد؟؟