بلفاروپلاستی پلک پایین از داخل

جراحی پلک یا بلفاروپلاستی به عنوان یکی از محبوب ترین روش های جراحی زیبایی صورت به شمار می رود. منظور از بلفاروپلاستی پلک پایین از داخل ، در واقع همان جراحی پف پلک پایین بدون بخیه است که بدون هیچ برش خارجی انجام می شود. عمل جراحی پلک پایین یا بلفاروپلاستی پلک پایین از داخل ، بسیار محبوب و پرطرفدار است. این جراحی اگر به طرز ماهرانه ای انجام گیرد ، در پایان عمل ، چشم ها کاملا طبیعی به نظر خواهند رسید و هیچ گونه علائمی از برش یا بخیه نیز در آن قابل مشاهده نخواهد بود. چنانچه قصد انجام این جراحی را دارید ، مطلب تهیه شده از سوی دکتر کشکولی را تا پایان بخوانید.

 

بلفاروپلاستی پلک پایین از داخل

هدف از بلفاروپلاستی پلک پایین

بلفاروپلاستی پلک پایین ، واژه ای گسترده است که برای توصیف “لیفت پلک پایین” استفاده می شود. مقصود از بلفاروپلاستی پایین ، جوانسازی و شادابی پلک پایین است و می تواند شامل رفع “کیسه های پلک پایین” ، صاف کردن یا از بین بردن پوست اضافی پلک تحتانی ، پر کردن مجرای توخالی سوراخ اشک در زیر چشم ، اصلاح زاویه های پلک یا ترکیبی از این موارد باشد. از آن جا که فرآیند آناتومی و پیری در همه افراد متفاوت است ، بلفاروپلاستی باید برای هر بیمار به طور مجزا تعیین شود.

اکثر بیماران معتقدند بلفاروپلاستی پایین ، یک روش نسبتاً ساده است ، اما باید گفت که این جراحی یک عمل بسیار پیچیده است ؛ لذا برنامه ریزی دقیق قبل از این عمل و توجه به جزئیات ، برای کسب یک نتیجه عالی حیاتی است. با جراحی پلک پایین ، گاهی اوقات پایین آمدن یا بی نظمی پلک پایین می تواند در پی اثرات کششی بافت اسکار با تغییر شکل و اندازه چشم ایجاد شود. اگر این مورد بسیار محسوس باشد می تواند کمی ناراحت کننده باشد. از این رو اکیدا توصیه می شود که برای جراحی پلک ( بالا و پایین ) ، حتما به یک فوق تخصص جراحی پلاستیک چشم که در این حوزه از تبحر و تجربه بالایی برخوردار است ، مراجعه نمایید تا از بروز چنین عوارضی پیشگیری به عمل آید.

دلایل بروز پف زیر چشم

پلک ها از لایه های ظریف بافتی شامل پوست و عضله تشکیل شده اند. آن ها با چشم و ساختار استخوان اطراف چشم که اوربیت نام دارد ارتباط دارند. کیسه های چربی طبیعی که بخشی از اوربیت می باشند و در اطراف چشم وجود دارند ، ممکن است بنا به دلایلی پایین بیفتند و در نتیجه باعث متورم شده و باعث پف زیر چشم شوند. تورم کیسه های چربی که موجب پف زیر چشم می شود ، اغلب دلیل ژنتیکی دارد.

جراحی پف پلک پایین

به طور کلی بلفاروپلاستی پلک پایین را می توان از طریق دو روش ، یعنی از خارج یا داخل پلک انجام داد. به جراحی پلک پایین از خارج ، بلفاروپلاستی Transcutaneous و به جراحی پلک پایین از داخل ( جراحی پف پلک پایین بدون بخیه ) ، بلفاروپلاستی Transconjunctival می گویند. جراحی پف پلک پایین بدون بخیه در حقیقت ، روشی برای بهبود کیسه های متورم چربی زیر چشم است و این عمل جراحی ، بدون آن که نیازی به برش خارجی داشته باشد از داخل پلک انجام می گیرد.

چه کسانی کاندید مناسبی برای بلفاروپلاستی پلک پایین از داخل هستند ؟

افرادی که از شرایط ذیل برخوردار هستند ، کاندید مناسبی برای بلفاروپلاستی پف پلک پایین بدون بخیه خواهند بود :

  • افرادی که دارای پف زیر چشم هستند.
  • نگاه آن ها خسته به نظر می رسد.
  • ماهیچه پلک پایین شان با اشکال مواجه است.

شرایط لازم برای جراحی پلک

  1. کاندیدای مناسب جراحی پلک ، افرادی هستند که از سلامت کافی جسمی برخوردار بوده و فاقد هرگونه شرایط پزشکی که می تواند بهبودی را مختل کند باشند.
  2. غیر سیگاری باشند یا در صورت سیگاری بودن ، از چند وقت قبل از عمل نسبت به ترک سیگار اقدام نمایند.
  3. نسبت به نتایج جراحی ، چشم اندازی مثبت داشته و اهداف واقع بینانه داشته باشند.

بلفاروپلاستی پلک پایین از داخل

مزایای جراحی پف پلک پایین بدون بخیه

هدف از بلفاروپلاستی ، جوانسازی چشم ها و ماندگاری طولانی مدت این حالت می باشد. اگر چه تکنیک های بسیاری برای انجام این جراحی وجود دارد ، اما برای هر بیمار روش جراحی متفاوتی لازم است و در واقع جوانسازی پلک ها می بایست برای هر شخص با روش متناسب با او انجام گیرد. جراحی پف پلک بدون بخیه ، مزایای مختلفی نسبت به روش سنتی جراحی پلک پایین ارائه می دهد :

  • مدت زمان انجام آن کوتاه است.
  • هیچ زخم خارجی در این تکنیک وجود ندارد.
  • کبودی و تورم بعد از عمل بسیار خفیف است.
  • ضایعه کمتری در اطراف چشم ایجاد می گردد.
  • در این روش ، روند بهبودی سریع تر انجام می گیرد.
  • بدون بیهوشی انجام می شود و در نتیجه عوارض ناشی از بیهوشی عمومی را ندارد.
  • شکل ظاهری چشم پس از اعمال این تکنیک ، در قیاس با دیگر تکنیک ها بهتر خواهد بود.

روش جراحی پف پلک پایین بدون بخیه چگونه است ؟

لازم به ذکر است که عمل جراحی پف پلک پایین بدون بخیه ، پیچیده است و باید به گونه ای انجام شود که شکل طبیعی چشم ها حفظ گردد. در طول این جراحی پلک پایین از داخل برش می خورد و کیسه های چربی ، تراشیده یا خارج می گردند و سپس برش ایجاد شده بسته می شود. یکی از مزایای استفاده از این روش این است که پلک از بیرون برش زده نمی شود و اثری از زخم در زیر پلک مشاهده نمی گردد. جراح در طول عمل ، نتایج را ارزیابی می کند تا مطمئن شود که شکل و کانتور چشم ، ظاهری طبیعی دارد. در صورت نیاز ، جراح ممکن است پس از برداشتن چربی ، پوست سست شده را لیفت کند. برای انجام جراحی پف پلک پایین بدون بخیه ، نیاز به بیهوشی عمومی نیست و این عمل جراحی با استفاده از بی حسی موضعی انجام می شود.

سن مناسب برای بلفاروپلاستی پلک پایین از داخل

اگرچه اکثر جراحان معتقدند که جراحی پف پلک پایین بدون بخیه ، تنها برای افراد جوان که پوست پلک آن ها سست و چروکیده نیست ، مناسب است. اما از آن جا که پلک ، توسط عضله orbicularisoculi پشتیبانی می شود که مانند یک کمربند عمل کرده و می تواند بعد از برداشتن چربی ، پوست پلک پایین را محکم نماید. این عضله می تواند در بیماران مسن نیز فعال باشد حتی زمانی که میزان قابل توجهی از چربی طی جراحی پلک برداشته می شود ، عضله orbicularisoculi می تواند پوست سست شده را سفت کند. بنابراین باید بدانید که جراحی پف پلک پایین بدون بخیه ، می تواند برای بیماران مسن تر نیز مناسب و کارآمد باشد. از این رو بسیاری از بیماران مسن که نگران کیسه های چربی بزرگ زیر پلک پایین خود هستند و از طرفی پوست زیر پلک شان نیز سست و دچار افتادگی شده است می توانند با انجام بلفاروپلاستی پلک پایین از داخل ، مشکل خود را مرتفع نمایند.

جراحی زیبایی پف پلک پایین و کاشت چربی از داخل چشم توسط پروفسور کشکولی

آیا گزینه غیر جراحی برای درمان پف زیر چشم وجود دارد ؟

متاسفانه روش های غیر جراحی نظیر کرم ها ، هرگز نمی توانند تورم ناشی از کیسه های چربی را درمان کنند. از آن جا که این کیسه های چربی بزرگ در زیر پوست قرار دارند ، کرم های موضعی ، پمادها و سایر درمان های غیر جراحی در راستای رفع آن ها ناکارآمد خواهند بود. البته لازم به ذکر است که استفاده از فیلرهای غیر جراحی می تواند در مواجهه با موارد خفیف پف زیر چشم به وسیله پوشاندن برآمدگی کیسه های چربی انتخاب مناسبی باشد. باید توجه داشت که این فیلرها موقتی هستند و در بسیاری از موارد ، بهبود کبودی ناشی از آن ها ممکن است طولانی تر از کبودی جراحی پف پلک پایین بدون بخیه باشد. همچنین دقت نمایید که اگر فیلرها توسط پزشکان غیر حرفه ای تزریق شوند ، ممکن است حتی باعث تورم بیشتر کیسه های چربی زیر چشم نیز گردند. بنابراین قبل از هر گونه اقدامی بهتر است با یک پزشک فوق تخصص پلاستیک چشم در زمینه جراحی بلفاروپلاستی مشورت نمایید.

چگونه برای بلفاروپلاستی پلک پایین از داخل آماده می شوید ؟

  • قبل از جراحی ، تاریخچه پزشکی و چشم پزشکی کاملی شامل بیماری های فعلی، فهرست داروها از جمله داروی ضد انعقاد خون و ضد التهاب، ویتامین ها، قرص های گیاهی، داروهای چشم، سایش ناشی لنزهای تماسی، حساسیت به دارو یا لاتکس، علائم خشکی چشم، سبک زندگی شخصی و اجتماعی مانند سیگار کشیدن، شغل و حرفه، مدت قرار گرفتن در معرض آفتاب، شرح جراحی ها قبلی صورت، چشم و پلک و در نهایت اهداف و انتظارات بیمار از وی تهیه می شود.
  • جراح آزمایشات فیزیکی پلک و تولید اشک، بینایی سنجی، نوار قلب و تنفس سنجی را انجام می دهد.
  • از زوایای مختلف چشم عکس می گیرد و سپس تغییرات مورد نیاز را در عکس علامتگذاری می کند.
  • از استعمال دخانیات، نوشیدنی های حاوی الکل، نیکوتین و کافئین خودداری کنید ؛ زیرا نیکوتین موجود در تنباکو، جریان اکسیژن در خون را مختل می کند. در نتیجه خطر جراحی افزایش می یابد و همچنین سرعت بهبودی را تضعیف می کند.
  • اگر بیمار از داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین و داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی یا برخی مکمل های گیاهی و ویتامین E خوراکی استفاده می کند، مصرف این داروها باید چند روز قبل از جراحی قطع شود.
  • افراد شاغل باید آماده باشند حداقل یک هفته در خانه بمانند و ممکن است لازم باشد هرگونه تعاملات اجتماعی را به تاریخ دیگری موکول کنند.
  • به منظور رعایت بهداشت باید یک روز قبل از عمل، استحمام نمایید تا به کاهش عفونت کمک کنید.
  • روز جراحی، لباس های جلو باز و راحت بپوشید. از پوشیدن لباس های یقه دار و بسته خودداری کنید تا تعویض لباس، نتیجه جراحی را تحت تاثیر منفی قرار ندهد.
  • روز جراحی، نباید اشیاء فلزی اعم از جواهرات، گیره مو، ساعت و مواردی از این قبیل به همراه داشته باشید.
  • خانم ها در روز عمل باید از آرایش صورت و چشم خودداری نمایند.

مراقبت های بعد از بلفاروپلاستی پلک پایین از داخل

  • ممکن است روزهای اول احساس وجود چیزی در چشم داشته باشید.
  • زخم و پانسمان را حداقل 48 ساعت، خشک نگه دارید.
  • پماد آنتی بیوتیک یا قطره چشم را طبق دستور (معمولا به مدت پنج روز) استفاده کنید.
  • طی هفته های ابتدایی بعد از بلفاروپلاستی ، لباس های گشاد و جلو باز بپوشید تا موقع در آوردن لباس از تن، پلک های تان تحت فشار قرار نگیرند.
  • هنگام استفاده از قطره ها یا پمادهای تجویز شده و همچنین هنگام تمیز کردن صورت ، به هیچ وجه پلک را نکشید.
  • به مدت سه ماه در معرض مستقیم نور خورشید قرار نگیرید و بعد از این بازه زمانی نیز در هنگام خروج از منزل، حتما از ضد آفتاب حاوی SPF 50 یا بالاتر استفاده کنید.
  • در صورت رویارویی با درد بعد از بلفاروپلاستی ، داروهای مسکن تجویز شده از سوی جراح معالج تان را مصرف کنید و از مصرف آسپرین یا هر داروی حاوی آسپرین که منجر به رقیق شدن خون شده و ریسک خونریزی را افزایش می دهند، خودداری نمایید.
  • در صورت استفاده از بخیه های غیرقابل جذب برای بستن برش های جراحی ، این بخیه ها یک هفته پس از عمل باید برداشته شوند.
  • جراحی پلک ، بسته به صلاحدید جراح و با در نظر داشتن وضعیت بیمار  می تواند تحت بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی انجام شود.
  • اگر برای این جراحی ، بیهوشی عمومی داشته اید ، تا 24 ساعت اول از محصولات لبنی استفاده نکنید، زیرا لبنیات می توانند باعث حالت تهوع شوند.
  • کار با کامپیوتر، خواندن کتاب، تماشای تلویزیون و نگاه کردن به گوشی را به مدت یک هفته انجام ندهید.
  • از انجام فعالیت هایی که جریان خون در چشم را افزایش می دهند مانند دویدن آهسته، ایروبیک، فعالیت های سنگین مانند خم شدن و بلند کردن وسایل سنگین پرهیز نمایید.

نحوه خوابیدن بعد از جراحی پلک

مواجهه با تورم بعد از عمل بلفاروپلاستی ، امری بدیهی به شمار می رود. سعی کنید به صورت نیمه نشسته بخوابید و استراحت کنید تا شدت تورم کاهش یابد. تا مدتی بعد از جراحی پلک ، در هنگام خواب باید در حالتی بخوابید که صورت تان با بالش تماس نداشته باشد ، بنابراین باید اشاره داشت که بعد از عمل پلک بهترین حالت برای خوابیدن حالت طاقباز می باشد. توجه داشته باشید که در زمان خواب و استراحت باید از بالش اضافی استفاده کنید ، تا سر شما بالاتر از سطح بدن تان قرار گیرد و به این ترتیب مانع پیشروی کبودی و تورم شده و به کاهش آن نیز کمک کنید.

رژیم غذایی بعد از جراحی پلک

غذاهای شور می توانند به تجمع مایعات و تورم کمک کنند؛ بنابراین هفت تا ده روز اول پس از عمل ، مصرف نمک را کاهش دهید. مصرف مواد خوراکی حاوی فیبر نظیر سبزیجات تازه و میوه های خشک به جلوگیری از یبوست کمک می کنند. در طول دوره بهبودی، این خوراکی ها را در برنامه غذایی تان جای دهید زیرا به دلیل استراحت و کم تحرکی طی دوران نقاهت ممکن است دچار یبوست شوید. چند روز اول پس از جراحی، حتما سعی کنید مایعات زیاد بنوشید؛ اما مصرف کافئین، نوشیدنی های گازدار و نوشیدنی های حاوی الکل را تا 2 هفته قطع کنید.

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

نظرات

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات